NIET ZOMAAR EEN ACCU

1 december 2020 16:20

NIET ZOMAAR EEN ACCU

De accu lijkt zo’n eenvoudige bron van energie maar sinds de dagen van de eerste toepassing is er heel wat stroom door de draden gegaan en is het aantal soorten en types accu enorm vergroot. Wie zelf een accu wil vervangen moet dus eerst en vooral weten welke serie van welk merk hij of hij moet hebben. Gelukkig kunt u dat snel en accuraat voor u laten uitzoeken.

Hoe vaak vervangt u de uitlaat van uw auto? Zelden, zal het antwoord zijn, of zelfs nooit. Waar is de tijd dat u werd ingehaald door een roestbak met een gescheurde knalpot, waar een wolk zwarte rook uit kwam alsof veertig kettingrokers tegelijk aan het uitblazen waren? De afgelopen decennia is een stille revolutie aan de gang geweest in voertuigenland. Lekgereden banden, doorgeroeste bodems, lekkende carters – het behoort nog steeds tot de mogelijkheden maar het komt veel minder vaak voor. Auto’s zijn robuuster geworden en duurzamer, maar uiteindelijk is een auto niets anders dan een verzameling geassembleerde onderdelen. Het zijn die onderdelen die sterk in kwaliteit verbeterd zijn, en de uitlaat is daar maar één voorbeeld van. Als onze grootouders over de accu’s, banden en stoelen hadden beschikt waarmee wij het mogen doen hadden ze hun handpalmen stuk gewreven van plezier. Als wij te laat komen is het steevast door de file, twee generaties geleden was het meest gebruikte excuus ‘pech onderweg’.

Ouderwets handwerk

Maar zoals altijd is er een keerzijde aan het succes. We zijn ons als bestuurder van een personenwagen, bestelauto, motor of vaartuig niet meer bewust van het feit dat het voertuig uit onderdelen bestaat. We zien enkel het geheel. We starten en rijden of varen weg. Elektronica waakt over het functioneren en als er iets hapert gaat er een lampje branden. Morrend maken we een afspraak met de garage. Morrend halen we het voertuig weer op en betalen we ter plekke de rekening. Een hoop geld om een pinkend dashboardlampje het zwijgen op te leggen, want zo voelt het voor de meesten. Al die elektronica, al dat uitlezen van de motor met behulp van een laptop, heeft ons (te) afhankelijk gemaakt van specialisten. We durven geen band meer te vervangen, geen blik meer op de motor te werpen, uit angst dat alleen al door onze borende ogen een cruciaal circuit doorbrandt. En toch blijft veel van het monteurswerk ‘ouderwets’ hand- en bandwerk. Die nagelranden zien nog altijd zwart van de olie en het smeer en de Engelse sleutel is nog steeds het meest gebruikte stuk gereedschap. Die accu van nu mag dan stukken duurzamer zijn dan de voorganger die in de T-Ford ging, het is en blijft een bak die stroom levert en de ontploffingsmotor in gang zet.

Kentekenchecker

Een accu vervangen kan u nog altijd zelf. Wie een caravan heeft knutselt daar misschien graag aan. De ondernemer met diverse heftrucks heeft wellicht ook een eigen technische dienst die dit kan. Dat scheelt tijd en vooral geld. Maar ondertussen zijn er vele types bijgekomen. Wat is de juiste accu voor de auto of de juiste batterij voor het apparaat? Het is met accu’s en batterijen als met de bomen en het bos. Een nieuwe hinderpaal dus die u toch weer richting garage dwingt? Niet als u surft naar de gespecialiseerde webshop van online-accu.nl. Deze maakt gebruikt van een zogeheten kentekenchecker om u te helpen bij het bepalen van het juiste type accu. Voor de rest heeft u hier de keuze uit alle gerenommeerde merken. U kunt kiezen maar u kunt er vooral van op aan dat u de juiste keuze maakt en geen willekeurige.  We weten al dat accu’s tegenwoordig duurzamer zijn dan vroeger, maar ze moeten nog altijd passen bij het type motor waarop ze worden aangesloten. Gebeurt dat niet, dan zult u alsnog dat reutelende geluid te horen krijgt dat voor uw grootouders zo vertrouwd was maar voor u tot nog toe zo onbekend klonk.

Tekst: Jeroen Kuypers

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.