Neste test hernieuwbare benzine in Zweden voor mogelijkheden van internationale commercialisering
21 mei 2021 09:42

Tot nu toe was er geen commerciële drop-in-oplossing beschikbaar voor het vervangen van fossiele benzine, die het mogelijk maakt om de hoge broeikasgasuitstoot van conventionele benzineauto's te verminderen, zonder te investeren in nieuwe voertuigen of de oude aan te passen.
Neste, 's werelds grootste producent van hernieuwbare diesel en sustainable aviation fuel (SAF), is mogelijk de eerste die een hernieuwbare benzine heeft ontwikkeld die voor commercieel gebruik in het bestaande wagenpark geschikt is. Neste start nu de laatste testfase met het doel de brandstof op de markt te brengen en zo een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen door benzine- en hybrideauto's mogelijk te maken.
De EU heeft onlangs haar doelstelling voor de vermindering van broeikasgassen tegen 2030 verhoogd naar ten minste 55%. Tegelijkertijd zijn er ambitieuze nationale doelstellingen in bijvoorbeeld Zweden en Finland, met afzonderlijke emissiereductie-mandaten voor het benzine-wagenpark. De momenteel bestaande alternatieven voor benzineauto's maken echter geen significante vermindering van het gebruik van fossiele benzine in een voldoende kort tijdsbestek mogelijk.
Neste onderneemt nu stappen om deze uitdaging op te lossen: de hernieuwbare benzine van Neste kan de uitstoot van broeikasgassen gedurende de levenscyclus van de brandstof tot 65 procent* verminderen, in vergelijking met fossiele brandstoffen. Het doel van Neste is dit cijfer verder te verbeteren, om uiteindelijk een emissiereductie tot 90 procent te bereiken bij het gebruik van de brandstof. Dit zou betekenen dat de uitstoot van broeikasgassen over de levenscyclus van de hernieuwbare benzine vergelijkbaar zou zijn aan de broeikasgasemissies van een elektrisch voertuig.
"Met Neste’s hernieuwbare benzine kan de uitstoot van broeikasgassen tot 65 procent worden verminderd in vergelijking met fossiele benzine. Landen kunnen zo hun nationale ambities verhogen om de uitstoot van broeikasgassen nog verder terug te dringen, omdat de industrie nieuwe, impactvolle oplossingen kan introduceren", aldus Carl Nyberg, Executive Vice President, Renewable Road Transportation bij Neste.
Het product voldoet aan de EN228 standaard en kan zowel in bestaande als in nieuwe benzine- en hybrideauto's worden gebruikt. De hernieuwbare benzine kan de EU dus een extra instrument bieden om de ambitieuze doelstelling te halen de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 55% te verminderen ten opzichte van het niveau in 1990.
De nieuwe brandstof wordt momenteel getest in samenwerking met Powertrain Engineering Sweden AB, een leverancier van Volvo Cars. Powertrain, die aandrijflijnen en hybride systemen van de volgende generatie levert aan Volvo Cars en andere fabrikanten, evalueert nu de hernieuwbare benzine van Neste.
"Wij volgen de ontwikkeling van hernieuwbare brandstoffen, zoals de hernieuwbare benzine van Neste, met grote belangstelling. We geloven dat het een groot potentieel heeft. De combinatie van onze producten en de hernieuwbare benzine van Neste zal autobezitters in staat stellen de uitstoot van broeikasgassen met wel 65 procent te verminderen", aldus Michael Fleiss, CEO van Powertrain Engineering Sweden.
De tests vinden zowel plaats in een laboratoriumomgeving met een vrijstaande motor als via Neste's eigen tests op de weg met twee voertuigen. Het doel van de tests is de eigenschappen van de brandstof te bestuderen en aanpassingen aan de brandstof aan te brengen om de emissies verder te verlagen vóór een commerciële lancering. Neste is van plan de resultaten in de komende maanden te evalueren.
*) De methode die is gebruikt om levenscyclus-emissies en emissiereductie te berekenen, voldoet aan de EU Renewable Energy Directive (2009/28/EC).
Foto: Neste
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.