Deze marktverstoorders zijn de duurzaamste van Nederland

9 juni 2017 15:02

Deze marktverstoorders zijn de duurzaamste van Nederland

Afval, energie en bouw. Drie bedrijven die actief zijn in deze sectoren krijgen vandaag het stempel meest duurzame bedrijf van Nederland. Ze doen allemaal totaal iets anders, maar hebben één overeenkomst: ze werken marktverstorend.

 

Niet meer denken in het verkopen van zoveel mogelijk energie, maar tevreden zijn met een vast tarief, waardoor meer verkopen niet beter wordt. In sloopmateriaal geen afval zien waar je kosten mee maakt, maar grondstof waar je geld mee verdient. En als bouwbedrijf met volle kracht het bouwmaterialen als beton en steen de wereld uit helpen. Bouwen met hout en stro is namelijk beter.

De bouwwereld op zijn kop

Om met de laatste te beginnen. Eco + bouw uit Nijmegen probeert de oerconservatieve bouwwereld op zijn kop te zetten. Het bedrijf is een van de drie winnaars van de prijs voor het duurzaamste bedrijf van Nederland, georganiseerd door de Stichting Nederland Co2 Neutraal. Eco + Bouw (tot voor kort Orga Bouw genaamd) bouwt vooral met hout, kurk, schapenwol en andere natuurproducten.

Juist niet meer met beton, kalkzandsteen, steenwol en plastics. "Het zorgt voor een beter klimaat in de gebouwen, al het materiaal is herbruikbaar en je CO2 footprint gaat er fors mee omlaag", zegt eigenaar Patrick Schreven. "En het is sterk genoeg."

Drie biggetjes syndroom

Schreven probeert ook andere bouwbedrijven te enthousiasmeren. Maar de bouwwereld denkt volgens Schreven nog te ouderwets. "Ik noem dit het 'drie biggetjes syndroom'. Als je een huis binnenloopt, kloppen we eerst op de stenen muur om te kijken of het wel een stevig huis is. Hout is ook stevig en zelfs aardbevingsbestendig."

Het grote probleem volgens Schreven is de onwetendheid over de mogelijkheden bij opdrachtgevers. "Veel ambtenaren en bestuurders van bedrijven staan nog met open mond te kijken als wij ze vertellen wat de mogelijkheden zijn. Vandaag ben ik in Amsterdam om bij de gemeente onze manier van werken uit te leggen."

Slopen bestaat niet

Ook het Brabantse New Horizon heeft vaak nog wat uit te leggen. Het is een sloopbedrijf maar spreekt zelf liever over 'urban mining'. "Wij denken niet in sloopkranen, containers en stortkosten, maar in hergebruik", zegt eigenaar Michel Baars.

New Horizon noemt slopen 'ontmantelen' en haalt alle bruikbare materialen uit gebouwen die gesloopt of gerenoveerd worden. De 'oogst' komt op een marktplaats voor stadsgrondstoffen. Sloophout bestaat zo niet. Het is hout voor kozijnen, dakkapellen en zo verder. Op dit moment wordt onder meer geoogst in een af te breken woonwijk in Dordrecht, een kantoor in Utrecht en bij een gebouw van Rijkswaterstaat in Terneuzen. De tapijttegels uit een oud gebouw van Bol.com in Utrecht worden hergebruikt in een kantoor van ABN Amro in Amsterdam.

Om een markt te creëren probeert Baars vooral projectontwikkelaars en beleggers in vastgoed kennis te laten maken met zijn product. "De conservatieve bouwbedrijven krijgen zo van bovenaf te horen dat ze moeten gaan werken met hergebruikt materiaal."

En de winnaar

De nummer 1 en dus het meest duurzame bedrijf volgens de organiserende stichting is Vandebron. Dit Amsterdamse energiebedrijf creëerde een marktplaats voor groene stroom. Zo'n honderd producenten van groene stroom waaronder boeren, kleine biocentrales en coöperaties met zonnepanelen worden gekoppeld aan ruim 100.000 klanten die graag groene stroom afnemen. Waarbij de traditionele energieleveranciers buiten spel worden gezet.

Volgens Vandebron moet de omslag naar vergroening komen van burgers, kleine bedrijven en coöperatie. Want, zo zegt mede poprichter Aart van Veller: "grote energiebedrijven, met hun gas- en kolencentrales, zitten niet te wachten op een energierevolutie, op een overgang naar duurzame bronnen."

Consumenten profiteren mee

"Producenten krijgen via ons platform meer voor hun stroom en consumenten weten zeker dat het groen is en zijn iets goedkoper uit", zegt Van Veller. Het werkt anders dan bij traditionele energiebedrijven, want Vandebron verdient niets extra bij meer verkochte hoeveelheden stroom. Er is slechts sprake van een vast stukje van het tarief als abonnement. "Door producenten meer te betalen, stimuleren we de bouw van meer groene energiebronnen."

Van Veller wil verder consumenten mee laten profiteren van de toenemende schommelingen die er dagelijks zijn in de elektriciteitsprijzen. "De  pieken en dalen in de stroommarkt worden groter. Het loont dus om op een moment dat er minder vraag is of veel aanbod van groene stroom bijvoorbeeld je auto op te laden of je warmtepomp te laten draaien. Gewoon slimmer laden en je apparaten gebruiken. En zo goedkoper uit zijn." In september gaat dit project, dat samen met Tennet en IBM wordt opgezet, van start.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.