Maasterminal Maastricht BV spoort
1 november 2016 11:19
Met een nieuwe spoorwegaansluiting legt Maasterminal Maastricht BV het laatste, ontbrekende stukje van de trimodale logistieke puzzel waar het al jaren aan werkt. Weg-, water- en spoorverbindingen vinden elkaar hier op één plek en vormen het usp van de onderneming. In augustus wordt de spoorlijn operationeel.
Maasterminal Maastricht bereikt met de nieuwe spooraansluiting definitief de gewenste status van multifunctioneel op- en overslagcentrum. Het bedrijf mikt vooral op projectladingen, die kunnen bestaan uit stukgoed, maar ook los gestorte bulkgoederen. Deze worden hier vanuit de grote Europese zeehavens via weg, binnenvaart en spoor gelost en geladen voor verdere distributie naar bestemmingen in heel Europa. De perfecte locatie voor verladers, distribiteurs en andere logistieke bedrijven in de Euregio, deze trimodale combinatie. Want door haar op- en overslagfaciliteiten te bundelen en breed aan te bieden aan de regio, creëert Maasterminal Maastricht BV als dienstverlener een grote meerwaarde in de logistieke keten.
GROTE REIKWIJDTE
De reeds aanwezige infrastructuur (weg- en waterwegen) bij Maasterminal Maastricht wordt met het toevoegen van de ontbrekende spoorweg optimaal benut. Beatrixhaven en eigenlijk heel Limburg zijn hiermee een potentiële logistieke topspeler rijker. Want door de op- en overslagcapaciteit van Maasterminal Maastricht te koppelen aan de logistieke diensten van het naastgelegen
zusterbedrijf SLE Global Logistics, is de hele regio vanuit Beatrixhaven via spoor en binnenvaart nog beter bereikbaar en kunnen ook grondstoffen snel en kostenefficiënt (én droog) multimodaal worden aangevoerd en vervoerd. In combinatie met het wegvervoer heeft het spoorvervoer bovendien een zeer grote reikwijdte. Door gebruik te maken van consolidatie kan zowel voor klein- als grootschalige ladingen voordeel worden behaald, met velerlei mogelijkheden, zoals deelladingen in alle denkbare richtingen.
KANS PAKKEN
Ondernemen is vooruitzien en de nieuwe spooraansluiting van Maasterminal Maastricht BV is daar een mooi voorbeeld van. Je kansen zien en pakken. Met de trimodale exploitatie van Maasterminal Maastricht BV bewijst Wibo Feijen over die kwaliteiten te beschikken. Hij bouwde eerder al aan de staaldistributeur Steel Solutions, maar inmiddels bestaat zijn logistieke formatie uit meerdere logistieke bedrijven. Maasterminal Maastricht BV is daarvan de jongste. Een publieke terminal voor de geconditioneerde op- en overslag van goederen. Met een groot warehouse van 20.000 m2, direct gelegen aan het Julianakanaal, met alle voorzieningen om schepen tot 3500 ton droog te kunnen lossen. Door de nauwe samenwerking met zusterbedrijf SLE Global Logistics BV, krijgen de klanten van Maasterminal Maastricht ook direct toegang tot luchtvrachten, zeevrachten en wegtransporten en de eigen douanefaciliteiten die deze logistieke partner aanbiedt.
EERSTE SPOORERVARING
Sinds 2007 is Wibo Feijen al van plan om de Maasterminal beter te ontsluiten door middel van het doortrekken van een goederenspoor dat reeds voor zijn deur langs loopt. Een plan dat steeds vastere vormen aannam, nadat in 2009 een vaste spoorverbinding drie per week vanuit Zweden naar Maastricht een feit werd. Grote handicap was echter dat de treinen ’s nachts op de openbare weg moesten worden gelost. “Hiervoor moest de Ankerkade worden afgesloten. De trein mocht ook niet te lang zijn en niet meer lading hebben dan we ‘s nachts konden handelen. Maar voor de opstart van het warehouse en het opdoen van onze eerste ervaring met spoorwegtransporten was dit een prima oplossing”, aldus Wibo Feijen.
NIET EENVOUDIG
Hij ervoer in de aanloop naar zijn eigen stukje spoorweg ook dat het realiseren van een dergelijke nieuwe aansluiting niet eenvoudig is en kapitaalintensief. “De aanleg van de sporen tot in ons warehouse kost 1,5 miljoen euro. Verder heb je te maken met lokale overheden vanwege grondeigendomsvragen en de benodigde vergunningen, en met ProRail. Er gaat heel veel tijd en energie zitten in lange procedures als gevolg van de ingewikkelde regelgeving op dit gebied.”
LAATSTE LOODJES
Maar op 4 juli was het eindelijk zover en startten de laatste werkzaamheden om Beatrixhaven en in het bijzonder Maasterminal Maastricht BV aan te sluiten op het Europese raildistributienetwerk. In augustus wordt de nieuwe aansluiting operationeel en kunnen verladers en logistieke bedrijven uit de Euregio profiteren van de voordelen van spoorvervoer: kostenefficiënt, betrouwbaar, veilig en duurzaam. De nieuwe aansluiting is een mijlpaal in de Euregio, die de positie van Limburg versterkt als hub tussen de wereldhavens van Rotterdam en Antwerpen en hun Europese achterland.
Meer info:
Tekst: Van Zandvoort Communicatie / Fotografie: Jeroen van den Boer
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.