Maak een goede indruk op nieuwe klanten met personalisatie
1 september 2025 14:59
De start van een klantrelatie bepaalt vaak de toon voor de rest van de samenwerking. Hiervoor is het noodzakelijk om aan gewenste vereisten te voldoen, zoals een snelle levering of een duidelijke communicatie. Maar bedrijven die nét dat stapje extra zetten, maken kans om nog beter te blijven hangen. En deze kleine extra actie kan een sneeuwbal effect creëren die je bedrijf veel gaat opleveren.
Personalisatie versterkt verbinding
Uit recent onderzoek van McKinsey blijkt dat personalisatie niet alleen zorgt voor een hogere omzet, maar ook voor meer vertrouwen en loyaliteit. Het onderzoek toont aan dat bedrijven die personalisatie goed inzetten 40% meer omzet realiseren dan bedrijven die zich hier niet mee bezig houden. Ook blijkt dat 71% van de consumenten tegenwoordig verwachten dat hun producten of diensten met een gepersonaliseerde ervaring worden afgehandeld.
Het onderzoek laat dus zien dat personalisatie een krachtig middel is om klanten aan je bedrijf te binden en meer uit de klantrelatie te halen. Het zorgt ervoor dat klanten zich gewaardeerd en gehoord voelen. Iets dat zeer waardevol in de huidige wereld waar er voor ieder product en dienst tientallen aanbieders zijn die claimen het beste te zijn.
Door persoonlijke aandacht kan je als bedrijf echt aan je klanten laten zien dat je ze waardeert, begrijpt en voor ze klaar staat.
Goed begin is het halve werk
Iedereen kent de uitdrukking, maar niet iedereen past het even goed toe. Om nieuwe klanten aan je bedrijf te binden dien je in ieder geval al je gemaakte beloftes na te komen. Lever wat je zegt dat je levert, doe dit op tijd en respecteer de tijd en wensen van de klant. Dit is de basis voor een goede klantrelatie. Veel bedrijven begrijpen dit en dus is er meer nodig om een ‘wow’ effect te creëren bij een klant.
Laatst hadden wij een nieuwe website nodig. Bij de oplevering kregen we een doos met goodies van de websitebouwer, met daarin hun eigen speciaalbiertjes met etiket van het bedrijf, een mok en een afdruk van ons logo. Hoewel dit een kleine moeite is geweest, waren wij zeer verrast. Ongeacht of we de mok of biertjes gaan gebruiken of niet, laat het zien dat ze moeite doen voor ons en waarde hechten aan de relatie.
Dit kan zijn vruchten afwerpen doordat wij in de toekomst iemand naar hun doorverwijzen voor een nieuwe website. Dit is een goed voorbeeld van hoe je als bedrijf wat extra’s kan doen om je klanten aan je te binden. Hoe je dit doet, bepaal je uiteraard zelf, wees creatief en kijk wat bij jouw bedrijf past. Zo kan een uitgeversbedrijf bijvoorbeeld een kobo ereader hoesje personaliseren voor nieuwe klanten die een abonnement afsluiten. Dat kan je bijvoorbeeld hier laten doen.
Meer dan zichtbaarheid
Het effect van een persoonlijk welkomstcadeau draait niet alleen om meer zichtbaarheid. Het gaat om de boodschap erachter: wij waarderen je vertrouwen. Klanten zien dat er is nagedacht over hun beleving, en dat gevoel vertaalt zich vaak in een sterkere relatie.
Kleine gebaren kunnen het verschil maken tussen een klant die tevreden is en een klant die enthousiast over je praat in zijn netwerk. En een tevreden klant vertelt dit misschien maar aan één of twee mensen, maar een ontevreden klant vertelt het aan tien.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.