Last van wanbetalers? Zo los je het op!

12 juni 2020 11:21

Last van wanbetalers? Zo los je het op!

Als ondernemer herken je vast wel het probleem: debiteuren die niet betalen. Bij de een is er sprake van vergetelheid en kun je met een simpel belletje naar de klant het probleem oplossen. Bij de ander gaat dit helaas niet zo makkelijk. Sommigen klanten weigeren namelijk te betalen, ook nadat je ze een betalingsherinnering of meer hebt gestuurd. Een lastige zaak. Heb jij last van wanbetalers en weet je niet precies hoe je te werk moet gaan? Wij helpen je op weg. 

Maak duidelijke afspraken

Voorkomen is beter dan genezen. Daarom willen we je toch op het hart drukken om van te voren duidelijke afspraken te maken met je debiteuren. Stem af wat het tarief is voor de af te nemen dienst(en), de datum van facturatie en de uiteindelijke betalingstermijn, zodat hier verder geen onduidelijkheden over kunnen ontstaan. Leg de afspraken vast op papier en laat beiden partijen het document ondertekenen, dan heb je altijd iets om op terug te vallen. 

Betalingstermijn overschreden?

Heeft de debiteur de openstaande factuur nog niet betaald? Stuur dan eerst een betalingsherinnering, bijvoorbeeld na een dag of twee. Wellicht is de debiteur de factuur vergeten te betalen en kan het na de herinnering snel worden opgelost. Nog niets betaald? Neem dan persoonlijk contact op met de klant. Bel de klant en leg de situatie uit. Ook dan wordt de factuur vaak betaald (vergeet in het gesprek geen nieuwe betalingstermijn te stellen). Deze stappen zijn belangrijk ten behoeve van je klantrelatie. Je wilt immers niet onnodige druk op de relatie zetten als er slechts sprake is van vergetelheid. 

Persoonlijk contact geen resultaat?

Als persoonlijk contact en/of een betalingsherinnering niet heeft geholpen, dan kun een ‘eerste aanmaning’ sturen naar je debiteur(en). Hierin stel je een nieuwe (korte) betalingstermijn en verzoek je de debiteur om alsnog over te gaan tot betaling. Nog steeds geen resultaat? 

Schakel professionele hulp in

Heeft de klant nog steeds geen betaling gedaan voor de afgenomen dienst, ook niet na de betalingsherinnering en aanmaning? Dan is het verstandig om een incassobureau in te schakelen. Een incassobureau kan je helpen om de aan jou verschuldigde betalingen te innen, op een snelle en efficiënte manier. Met de juiste middelen, zorgt een incassobureau dat de gelden in de meeste gevallen met succes worden geïnd. In de meeste gevallen zijn de incassokosten voor de wanbetaler. Hierdoor kost een incassobureau je vaak niets. Lukt het incassobureau het niet om de betaling te innen, dan hoef je vaak niet voor de dienst te betalen mits het incassobureau werkt via een no cure no pay-principe. 

Wij wensen je succes, en onthoud: schakel hulp in als dat nodig is! Er zijn voldoende experts die je kunnen helpen de gelden te innen die jou toebehoren!

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.