Laat data en AI werken voor jouw bedrijf!

24 oktober 2023 15:00

Laat data en AI werken voor jouw bedrijf!

Door: Pieter Reusen, van Media Doctors

Je kent het als ondernemer vast wel: het anticiperen op bepaalde periodes in het jaar, om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf het meeste uit een kansrijke periode kan halen. Als ondernemer ben je vaak afhankelijk van factoren waar je zelf geen grip op hebt, toch zijn er tal van manieren hoe je als bedrijf toch grip kunt krijgen op bepaalde zaken die in eerste instantie misschien niet te beïnvloeden lijken. Het beheer van data wordt hiervoor steeds belangrijker om groeikansen voor jouw bedrijf in kaart te brengen.

Neem bijvoorbeeld het weer, bij een weersgevoelig product wil je natuurlijk inspelen op de weersvoorspellingen. Zo hebben wij voor een klant, die gespecialiseerd is in tuinslangen en toebehoren, advertenties opgesteld op basis van de komende weersverwachting. Als er een droge periode aankomt wordt de doelgroep zich hiervan bewust en gaan ze op zoek naar een tuinslang om hun tuin goed te onderhouden.

Wordt het de komende tijd een droge periode? Dan zorgen wij op basis van deze data dat de biedprijzen van online advertenties in Google automatisch worden verhoogd. Valt er een periode veel regen? Dan verlagen we de kosten zodat het advertentiebudget zo effectief mogelijk besteed wordt en de kosten voor deze klant zo laag mogelijk blijven. Doordat we weten wat er aan de verkoopkant gaat gebeuren, kunnen wij inspelen op de inkoopkant, om je zo goed mogelijk voor te bereiden op deze periodes.

Om op zulke zaken in te spelen is het inrichten van een juiste datastructuur van groot belang. Maar waarom is dit van belang voor de toekomst van je bedrijf en hoe richt je deze datastructuur goed in?

WAAROM HET NU BELANGRIJKER DAN OOIT IS OM JOUW BEDRIJFSDATA GOED TE VERWERKEN

Het maken van betere voorspellingen

Het voorbeeld van de tuinslangen gaf al aan dat het sturen op data bijdraagt aan het maken van betere voorspellingen. Zo stelt het je in staat om je keuzes te baseren op basis van feiten, in plaats van gevoel.

Door middel van het verzamelen van alle data vanuit verschillende marketingkanalen, kun je verbanden leggen tussen verschillende bezoekersstromen naar jouw merk. Met deze verbanden in het achterhoofd, kan jij als ondernemer de verschillende kanalen met elkaar vergelijken, om op basis hiervan de grote kansen in kaart te brengen en jezelf goed te behoeden voor toekomstige gevaren.

Meer inzicht in de kwaliteit van je verkoop van je product of dienst

Door het beter verzamelen van data, krijg je meer inzicht in de kwaliteit van de verkopen van je bedrijf. Tegenwoordig is het namelijk zo dat Google steeds meer gebruikmaakt van data & AI, dit hebben ze dit jaar nog aangekondigd in Google Marketing Live 2023. Dit verbetert de resultaten van jouw campagnes om zo meer online resultaat te boeken.

Google is op dit moment bezig om steeds meer van hun platformen te voorzien van machine learning door kunstmatige intelligentie, ofwel AI (Artificial Intelligence). Machine learning houdt in dat een algoritme leert op basis van de data die je invoert. Hoe meer, en hoe beter de data is die je hiervoor ingeeft, hoe beter het algoritme kan leren voor betere resultaten.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de advertenties in Google Ads. Op basis van de data die je hebt verzameld van de verkopen of aanvragen van klanten uit het verleden, is het mogelijk om Google meer input te geven in het maken en vertonen van jouw advertenties aan potentiële klanten. Hoe beter de input, des te beter jouw uiteindelijke resultaat!

Personalisatie van je marketingstrategie

Het verzamelen van klantdata zorgt voor meer mogelijkheden om jouw marketingstrategie persoonlijker in te steken. Naarmate je meer weet van de klant, komen er meer aspecten van je doelgroep boven tafel waarop je kan inspelen met je strategie.

Denk aan productaanbevelingen in jouw webshop. Op basis van de data die je verzameld hebt, is het mogelijk om klantprofielen te schetsen en hierdoor automatisch product suggesties te geven voor dat profiel in jouw webshop.

Stel je hebt een webshop in kleding: een bezoeker komt terug op je webshop, die al kleding bekeken heeft of al een bestelling geplaatst heeft. Hij heeft misschien al dat ene leuke T-shirtje besteld en ook gekeken naar leuke schoenen om zijn look compleet te maken. Op basis hiervan kan je input geven aan dit desbetreffende klantprofiel, om zo bij terugkomst een gepersonaliseerde weergave te creëren van jouw webshop.

Nu de klant weer op zoek is naar nieuwe kledingstukken kunnen wij bijvoorbeeld direct die leuke schoenen weer zichtbaar maken in deze aangepaste versie van deze webshop. Omdat we weten dat hij ook al een leuk shirtje gekocht heeft, kunnen we ook aanbevelingen meegeven voor bijpassende jasjes.

De leuke schoenen zitten nu in het winkelmandje, hij heeft ook een leuk jasje erbij gevonden. De bezoeker zit nu in de winkelmand en is van plan om af te rekenen. Wellicht is hij nog wel sokken vergeten voor bij de schoenen? Zo ja, dan laten we hem nog, voordat hij afrekent, nog een mooi stel sokken zien, zodat hij alles in huis heeft voor zijn complete look.

Zo richt je dus een complete persoonlijke klantreis in voor terugkerende bezoekers voor jouw webshop. Hiermee vergroot je de kans op een verkoop en creëer je de mogelijkheid om extra verkopen te genereren. In dit voorbeeld maken wij gebruik van het inrichten van een CDP (Customer Data Platform). Als je meer wilt weten over hoe een CDP-systeem jouw bedrijf verder kan helpen, bekijk dan deze pagina over het inzetten van CDP-systemen!

Je maakt jouw bedrijf AVG-proof voor de toekomst!

Door de komst van de zogenaamde first-party data wetgeving, wat inhoud dat je niet zomaar klantdata mag opslaan, moet een bezoeker daarom bij bezoek aan jouw website toestemming geven welke data mag worden opgeslagen van die persoon en wat niet.

Dit zorgt ervoor dat je niet zomaar data van klanten mag gebruiken voor jouw marketingstrategie. De data moet je op een juiste, correcte en veilige manier worden opgeslagen, zodat je toch alles uit jouw marketing kunt halen.

Wij hebben een werkwijze ontwikkeld hoe je hier op een juiste manier mee omgaat en hoe je alsnog op een privacy verantwoorde manier data kan opslaan. Benieuwd naar hoe je dit moet aanpakken? Lees dan vooral verder!

Zo ga je aan de slag met de datastructuur van jouw bedrijf!

De online wereld is constant in beweging, en de veranderingen binnen het online marketinglandschap zijn in de laatste tijd in een stroomversnelling geraakt. Daarom is een goede datastructuur van essentieel belang. De datastructuur van je bedrijf legt het fundament voor het bepalen van jouw marketingstrategie. Het inrichten daarvan kan voor jou als ondernemer een erg complexe indruk wekken, wat het lastig kan maken om een duidelijke aanpak te creëren.

Het inzichtelijk maken van de huidige data verzameling

Wij als marketingbureau begrijpen dat het lastig is om een duidelijke aanpak te bedenken. Daarom hebben we gekeken naar een duidelijke route om dit voor onze klanten goed in te richten. De onderstaande vier stappen-checklist geeft jouw bedrijf de handvatten die je nodig hebt om je huidige datastructuur in kaart te brengen. Na het invullen van deze checklist heb je in kaart in welke stap jouw bedrijf zich bevindt. Dit is onder te verdelen in de volgende levels: starter, gevorderde, specialist of expert.

De complete datastructuur checklist inclusief handleiding download je op onze Data & AI pagina. Deze checklist geeft je elke stap en techniek die je nodig hebt om aan de slag te gaan voor een juiste datastructuur. Wij snappen dat de uiteindelijke implementatie van deze checklist vragen kan opwekken, daarom helpen we je graag verder bij je probleem of bij het instellen van de juiste technieken voor de datastructuur van jouw bedrijf!

Het verbeteren van je datastructuur

Zodra je inzicht hebt in waar je als bedrijf staat op het gebied van data, ga je aan de slag met het verbeteren van de opslag en toepassing van data. Door ons stappenplan te volgen, heb je gelijk inzicht in welke verbeterpunten je kunt toepassen. Of dit nu op het gebied is van de opslag of het instellen van data, je ziet binnen het stappenplan eenvoudig welke technieken er nodig zijn om de stap te zetten naar het volgende level.

Het toepassen van de de datastructuur in de praktijk

Zodra je alle stappen goed doorlopen hebt en je gehele datastructuur goed op orde hebt, kun je aan de slag met het toepassen van de data voor jouw marketingstrategie. Je hebt nu alles gereed om data goed te verzamelen, op te slaan en correct door te sturen naar je marketingkanalen.

We hebben je al enkele voorbeelden gegeven van hoe je dit kan toepassen voor jouw bedrijf, maar nu is het dus de tijd om data van jouw bedrijf ook echt in de praktijk in te zetten.

Jouw data laten sturen door AI

Op basis van de opgeslagen data, kun je nu gedetailleerde prognoses maken voor de komende periode door het gebruik van AI. Met de komst van chatbots, zoals bijvoorbeeld Chat GPT, is het mogelijk om haarfijne prognoses te maken die jouw bedrijf meer inzicht geven. In onze blog over data driven marketing, laten wij zien hoe we dit hebben gedaan voor bijvoorbeeld de markt in BBQ's. Met AI maak je data duidelijk visueel, om zo betere keuzes te kunnen maken. Op basis van al deze data die je nu verzamelt in combinatie met een goed georganiseerde datastructuur, kan jij je strategie beter personaliseren voor jouw doelgroep om zo meer resultaat te krijgen.

Zo zie je dat AI marketing steeds belangrijker wordt en veel voordelen biedt. Ook heeft kunstmatige intelligentie een onmisbare rol gekregen en gaat het steeds meer betekenen in de toekomst. 

Bereid je bedrijf voor op de toekomst met Data & AI

Met nog vele mogelijkheden in het verschiet, biedt data & AI je nu al de mogelijkheid om een enorme impact te maken binnen jouw marketingstrategie.

Wij geloven daarom dat een goede datastructuur een bedrijf veel verder kan brengen in het behalen van meer zichtbaarheid en dus ook winstgevendheid.

Wil je aan de slag gaan met Data & AI? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Heb je nog een vraag? Onze data & AI specialist Ebbe helpt je graag verder en praat je graag bij over alle mogelijkheden voor jouw bedrijf!

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.