Je bedrijf verkopen, zo doe je dat

28 maart 2024 09:15

Je bedrijf verkopen, zo doe je dat

Een bedrijf verkopen is niet makkelijk. Het is een lang traject met allerlei zakelijke en administratieve stappen. Daarnaast vraag je je misschien af wat je bedrijf waard is en wat dat bepaalt? Heb je een koper gevonden, dan starten de onderhandelingen. Hoe pak je dit het beste aan? Op deze vragen geven we antwoord in dit artikel.

Waarom je bedrijf verkopen?

Heeft je bedrijf een flinke groei doorgemaakt en ben je van plan je bedrijf te verkopen? Het kan ook zijn dat het bedrijf niet meer bij je past en dat je het daarom wil verkopen. Een van de belangrijkste redenen voor ondernemers om hun bedrijf te verkopen is de wens om te cashen. Het kan ook zijn dat er geen geschikte opvolger is om je bedrijf over te nemen als je met pensioen gaat.  Ook financiële redenen komen vaak voor. Het kan zijn dat je behoefte hebt aan kapitaal. Bijvoorbeeld om schulden af te lossen of om nieuwe investeringen te doen. Tot slot zijn er noodzakelijke redenen, zoals naderend faillissement, die ervoor kunnen zorgen dat je je bedrijf moet verkopen. Ook door interne conflicten tussen aandeelhouders kan er een situatie ontstaan waardoor het bedrijf verkocht moet worden.

Begin op tijd met de voorbereidingen

Het is niet altijd makkelijk om afscheid te nemen van een bedrijf. Het bedrijf en alles wat daarbij hoort loslaten is moeilijk en duurt vaak langer dan verwacht. Een overdracht kan in sommige gevallen wel vijf tot zeven jaar in beslag nemen. In andere gevallen kan het binnen een half jaar geregeld zijn. Het is daarom belangrijk om op tijd te beginnen met de voorbereiding.

Ga met je accountant in gesprek en stel een pro forma resultatenrekening op. Hierin worden de verwachte omzet en alle kosten voor bedrijfsvoering opgenomen. Geef ook aan hoe de overdracht wordt vormgegeven. Heb je een BV dan is er de keuze tussen een activatransactie en een aandelentransactie. Er zijn fiscale verschillen, dus laat je hierover goed voorlichten. Daarnaast is de verkoop van je bedrijf een emotionele rollercoaster. Bereid je voor op de impact hiervan. Denk na over je toekomstplannen en hoe je je leven na de verkoop wilt inrichten.

Exit-plan

Het is verstandig om een duidelijk exitplan te maken. Hierbij zet je je motieven op papier om het bedrijf over te dragen. Denk er ook over na wat je precies wil overdragen, aandelen of activa/passiva. Draag je de aandelen over dan verkoop je het gehele bedrijf inclusief bezittingen en schulden, het verleden en rechten en verplichtingen. Het kan zijn dat je het bedrijf niet zomaar in één keer kunt overdragen. Bijvoorbeeld omdat er kennis moet worden overgedragen. Denk na hoeveel tijd je nodig hebt om het bedrijf op een goede manier te kunnen overdragen en hoe lang je hierbij betrokken zult zijn.

Voorbereidingen op middellange termijn

Wil je je bedrijf binnen nu en een jaar verkopen, kijk dan naar het risicoprofiel. Hoe afhankelijk is het bedrijf van jou? Ben je de enige met bepaalde kennis? Begin op tijd met het overdragen van deze kennis aan het personeel om het risicoprofiel te verlagen. Spelen er juridische problemen? Handel die dan zo snel mogelijk af. Ook afspraken met leveranciers en klanten moeten worden vastgelegd. Hetzelfde geldt voor de arbeidscontracten en de administratie. Zorg dat alles vastligt en goed op orde is.

Wat is mijn bedrijf waard?

Wat is je bedrijf waard? Dat is waarschijnlijk de lastigste vraag om te beantwoorden. Er is namelijk geen geldende formule om de objectieve waarde van een bedrijf te bepalen. Wel zijn er diverse methodieken om een bedrijf te waarden. In het MKB wordt de waarde vaak vastgesteld door een berekening van X maal de brutowinst/ebitda. Bij grotere bedrijven wordt er gebruikgemaakt van de DCF-methode. De waarde van je bedrijf is bijna nooit gelijk aan de prijs die je ervoor krijgt. Je kunt het een beetje vergelijken met de huizenmarkt. Soms is er een kopersmarkt, andere keren een verkopersmarkt. Prijs en waarde verschillen daarnaast, omdat iedere partij vanuit een ander perspectief kijkt.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.