Is jouw online business al klaar voor de grootste Black Friday sale ooit?

8 oktober 2020 13:45

Is jouw online business al klaar voor de grootste Black Friday sale ooit?

2020 is een pittig jaar voor veel ondernemers. Minder winkelbezoeken, dus mindere resultaten uit fysieke winkels. Daarom is het voor jou als ondernemer onontkoombaar om je focus op de online verkopen van jouw product of dienst te richten. Zeker nu de belangrijkste tijd er aan zit te komen. Sinterklaas, Kerst.. En: Black Friday!

Juist doordat het aantal bezoekers in een fysieke winkel moet worden aangescherpt vanwege de maatregelen, is de focus op online verkopen belangrijker dan ooit. Black Friday zal dit jaar vrijwel volledig online plaatsvinden. En daar wil jij natuurlijk graag aan mee doen. Maar is jouw online business eigenlijk wel klaar voor de grootste Black Friday tot nu toe? Met deze checklist maak je jouw webshop klaar voor dit sale event.

Controleer de server van jouw website

Jouw website draait altijd op een server. Afhankelijk van de capaciteit van deze server kan jouw website een x aantal bezoekers aan. Zijn er meer bezoekers op je website dan de server aan kan? Dan bestaat de kans dat jouw website veel trager is of zelfs offline gaat. En op een toppunt als Black Friday is dat het laatste wat je wil. Vijf minuten uit de lucht kan er voor zorgen dat je tot wel honderden bestellingen misloopt.

Zorg voor voldoende voorraad

Nederlanders zijn dol op korting. Black Friday is in Nederland echt een begrip geworden. De consument stelt haar aankoop liever een paar dagen of weken uit om datzelfde product tijdens Black Friday met korting te kunnen bestellen. Dan wil jij niet binnen enkele uren uitverkocht zijn. Zorg daarom dat je voldoende voorraad hebt.

Heb je in de voorgaande jaren al eens gewerkt met Black Friday deals? Bekijk dan het aantal verkopen in de afgelopen jaren. Zo heb je een beeld van de groei in het aantal verkopen tijdens dit sale event. Naar verwachting zal Black Friday dit jaar de grootste Black Friday tot nu toe worden. Zorg daarom dat je voorraad nog groter is dan die in de voorgaande jaren.

Bereik je doelgroep al tijdens de oriëntatiefase

Zoals je in de onderstaande afbeelding kunt zien, begint de consument al een week voor Black Friday met haar oriëntatiefase. Wat wil ik kopen? Zijn er al deals bekend? En waar kan ik de beste deal scoren? Zorg daarom dat je campagnes al een week voor Black Friday live gaan, zodat je op het belangrijkste moment zichtbaar bent. Start je pas met je campagnes op Black Friday zelf? Dan is het opboksen tegen de grote jongens die, waarschijnlijk, een groter budget klaar hebben staan dan jij.

Zorg ook dat je goed vindbaar bent via organische zoekresultaten. Zorg daarom dat je nu al een landingspagina aanmaakt voor jouw Black Friday deals. Retailers als Blokker doen het erg goed. Zij hebben hun Black Friday landingspagina lang voor Black Friday live staan. Echter worden de exacte deals pas op Black Friday zelf bekend. Zo heeft Google de tijd om de pagina te indexeren en kun jij al aan de slag met linkbuilding en zoekadvertenties voor deze URL.

Als laatste tip kun je je website ook aanmelden via platformen zoals Blackfridaysale.nl. Dit zijn platformen waarop de doelgroep de beste Black Friday deals in één overzicht te zien krijgen. Eenmaal de beste deal gevonden? Dan worden ze doorverwezen naar de website. Misschien wel die van jou!

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.