
Heel wat bedrijven gaan op zoek naar nieuwe manieren om klanten voor zich te winnen. E-mailmarketing mag dan wel al even bestaan, het is en blijft een populaire techniek. De vraag is alleen, of marketing via een mailinglijst echt noodzakelijk is om jouw bedrijf verder te laten groeien. In dit artikel gaan we er dieper op in.
De voordelen van e-mailmarketing
Het grootste voordeel van online mailing versturen, is dat je in één klap heel wat mensen kunt bereiken. Vroeger deed men dit voornamelijk door folders uit te delen via de krantenwijk. Zo konden bedrijven op één dag ook honderden mensen aanschrijven. Via email is dit natuurlijk nog veel makkelijker. In plaats van honderden mensen, kan je er duizenden bereiken en de kost blijft telkens zo goed als gelijk.
Daarnaast is het opstellen van een professionele e-mail al niet meer zo moeilijk. Er bestaan namelijk verschillende tools om jou te helpen bij de lay-out en zelfs met de inhoud. Bovendien kan je, met enige informatie over jouw klanten, ook rechtstreeks een bepaalde doelgroep gaan targeten. Op die manier heb je de mogelijkheid om jouw conversie te laten stijgen.
Tot slot kan e-mailmarketing zowel rechtstreeks als onrechtstreeks bijdragen tot bijkomende sales. Daarom kan online mailing een grote impact hebben op jouw ondernemingsplan. Afhankelijk van het soort e-mail dat je opstelt, kan je mensen proberen overtuigen om één van je producten rechtstreeks te kopen, of om de informatie ervan te delen met hun vrienden. Dat is de grote kracht achter online marketing.
De nadelen van e-mailmarketing
Grote nadelen heb ik zelf nog niet ontdekt. Het uitbouwen van de mailinglijst kan wel wat tijd vragen, maar van zodra dat gelukt is, loopt alles vlot. Bovendien zijn er ook hier weer verschillende tools beschikbaar om je te helpen. Zo kan je makkelijk knoppen toevoegen op je website, zodat mensen zich kunnen inschrijven op de lijst.
Eenmaal mensen zich hebben ingeschreven, is het de kunst om deze mensen ook tevreden te houden. Je wil namelijk niet dat ze zich opnieuw gaan uitschrijven. Daarom moet je steeds goed nadenken over welke e-mails je verstuurt en hoe vaak je dat doet. Veel mensen houden namelijk niet van enorm veel reclame. Zorg er daarom steeds voor dat je de reclame vermomd in een leuke e-mail. Mocht je niet veel inspiratie hebben, kijk dan eens even in je eigen mailbox naar hoe de grote merken dat doen.
Er kruipt wel wat tijd in het opstellen van goede e-mails, maar zodra je dit gewend raakt, is het niet meer zo moeilijk. Oefenen is de sleutel tot succes, net als bij zoveel andere skills.
Conclusie: e-mailmarketing noodzakelijk?
Ik denk zeker niet dat online mailing noodzakelijk is voor het verder bestaan van je onderneming. Het uitbouwen van zo’n mailinglijst zou op termijn echter wel kunnen leiden tot veel extra sales en dus tot een beter resultaat. Als we de voordelen en de nadelen afwegen ten opzichte van elkaar, dan zie ik geen reden waarom je niet aan online mailing zou gaan doen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.