
De werkzaamheden voor de bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen hebben een impact op de scheepvaart. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken wordt de Gent-Terneuzen informatietool, die nu alleen voor zeeschepen en sleepboten beschikbaar is, vanaf 1 juli ook opengesteld voor de binnenvaart.
Met deze planningstool kunnen binnenvaartschepen zich vooraf melden om door de sluis te varen. In het najaar van 2017 starten de feitelijke werkzaamheden voor de Nieuwe Sluis in het sluizencomplex in Terneuzen. In plaats van drie sluizen zullen dan twee sluizen beschikbaar zijn. Tijdens de bouw (tot 2022) valt de Middensluis uit. De binnenvaartschippers die de sluis moeten passeren, zijn dan ook beducht voor vertragingen tijdens de bouwperiode. Een goede planning is daarom noodzakelijk. Daardoor kan de beschikbare capaciteit beter worden ingezet en weten de schippers vooraf op welk tijdstip ze kunnen schutten. Schippers kunnen hierop hun reisplan afstemmen, door bijvoorbeeld langzamer te varen en brandstof te besparen. Een ander voordeel is dat schippers op grotere afstand van de sluis kunnen wachten op hun schutting op ligplaatsen die minder druk bezet zijn. Tussen de havens van Gent en Zeeland zijn verregaande verkenningen gaande inzake een fusie.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.