Hoe werkt Excel?

13 januari 2022 12:21

Hoe werkt Excel?

Microsoft Excel is een zeer uitgebreide applicatie, waar veel mee kan. Om het maximale eruit te halen, is het aanbevolen om een Excel cursus te doen. Excel cursussen worden zowel klassikaal gegeven bij een trainingsinstituut, als lokaal vanuit je huis of je werkplek.

Waarom zou je een cursus Excel volgen?

Misschien ben je helemaal nog niet bekend met Excel, maar wil je het gaan gebruiken of heb je het voor je werk nodig. Echter ook mensen die dagelijks met Excel werken, zijn soms niet bekend met alle mogelijkheden, waardoor iets soms omslachtig wordt gedaan terwijl Excel de functionaliteit heeft om dit efficiënter te doen. Wil je, voor je werk of privé, professioneler met Excel omgaan dan je nu doet? Dan is een cursus voor jou weggelegd.

Wat leer je zoal?

Er zijn uiteraard verschillende Excel cursussen, je huidige kennis van de applicatie bepaalt je keuze. Als je niet of nauwelijks met Excel werkt, is de basiscursus de beste optie. Een eerste blik bij het openen van Excel kan best overweldigend zijn, maar bij een basiscursus leer je de betekenis achter al deze schermonderdelen en wat je ermee kunt doen, zodat je er vertrouwd mee raakt en zelf werkbladen met berekeningen kunt gaan maken aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Daarna kun je verder met formules en tabellen. Heb je dat onder de knie, dan kun je verder met draaitabellen, enz.. Mogelijk zegt dit alles je nog niets, maar na een cursus, kun je o.a. thuis je inkomsten en uitgaven bijhouden en op je werk Excel gebruiken voor het maken van planningen, begrotingen, adreslijsten etc.. Adreslijsten in Excel zijn vervolgens weer handig om te gebruiken in combinatie met Word, lees hieronder verder.

Cursus Microsoft Office

Excel is slechts een onderdeel van het hele Microsoft Office pakket, dat daarnaast ook Word, PowerPoint en Access bevat. Word is samen met Excel wel het meest bekende uit het Office pakket. Een Power bi cursus is weer daarentegen een relatief nieuw begrip. Gebruik je ook Word, dan is het wellicht een aanrader om niet alleen voor een cursus Excel te kiezen , maar een cursus Microsoft Office te volgen. Hierboven heb ik de adreslijsten al genoemd. Als je een mailing wilt uitsturen, maar deze moet persoonlijk geadresseerd zijn, dan kun je de mailmerge functie in Word gebruiken, samen met het aangemaakte adressenbestand in Excel. Bijvoorbeeld: je moet een aantal sollicitanten uitnodigen voor een gesprek. Dan heb je wellicht al een adressenbestand gemaakt in Excel. Je kunt in dit adressenbestand een kolom maken voor de datum en tijd van het gesprek per persoon en met het samenvoegen worden de gegevens uit het excelbestand in de brief gevoegd. Dat bespaart je een hoop tijd ten opzichte van het handmatig een brief maken per sollicitant. Misschien klinkt dit nu nog als acabadabra, maar na een cursus Microsoft Office (wordt ook zeer vaak  op deze wijze verkeerd geschreven: 365 9ffice kun je hier mee aan de slag.

Klassikaal of online?

De meeste trainingsinstituten geven zowel klassikaal als online les, het is aan de cursist om te kiezen wat deze wil. Met de huidige coronaproblemen is het natuurlijk wel fijn dat dit online kan. Er zijn ook trainingsinstituten die bij bedrijven training aan huis bieden. Gaan er meerdere medewerkers een cursus volgen, dan is dit wel zo praktisch.

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.