
Heb jij een webshop? Dan wil je ongetwijfeld dat je zoveel mogelijk klanten trekt. Dit kan je onder meer doen met aanbiedingen en een goede service. Een makkelijk en snel betaalproces met veel mogelijkheden speelt hierin ook een belangrijke rol. Wanneer jouw klanten op een eenvoudige manier kunnen betalen, is de kans groot dat zij in de toekomst terugkeren. Reden genoeg om jouw betaalproces goed in te richten. Maar hoe doe je dit eigenlijk? Wij vertellen je hier hoe je het betaalproces voor jouw klanten optimaliseert.
Zorg voor een snelle website
Wie tegenwoordig op een trage website belandt, verlaat de site vaak binnen de kortste keren. Jij wilt uiteraard niet dat jouw klanten dit doen, want dan komen ze nooit bij het betaalproces terecht. Hierdoor loop je omzet mis. Zorg er daarom voor dat jouw site snel genoeg is. De verschillende productpagina’s moeten snel kunnen laden, zodat een klant weinig tijd kwijt is om een aankoop te doen. Wil je dat jouw klant zo snel mogelijk bij het betaalproces terechtkomt? Dan raden wij jouw aan om in de eerste plaats te zorgen voor een snelle website.
Maak het de klant makkelijk
Bij het betaalproces denk jij mogelijk alleen aan het betalen op zich. De aanloop naar het betalen speelt hier ook een rol in. Voordat een klant in jouw webshop kan betalen, moet je eerst de verzendgegevens weten. Je moet immers weten waar je de producten heen kan sturen. Wanneer je het betaalproces wilt optimaliseren, moet je de aanloop naar het betalen ook zo eenvoudig mogelijk maken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de klant niet onnodig veel stappen moet doorlopen. Vraag daarom alleen naar de hoognodige informatie, zodat het proces snel doorlopen kan worden. Hoe sneller een klant kan betalen, des te groter de kans dat hij of zij de volgende keer bij jouw webshop terugkeert. Je klant houdt immers een positieve ervaring over aan het laatste contactmoment met jouw webshop.
Kies voor de juiste betaalmethodes
Om het betaalproces te optimaliseren, wil je voor de juiste betaalmethodes kiezen. Nu vraag jij je ongetwijfeld af: wat zijn dan de juiste betaalmethodes? Het antwoord verschilt per webshop. Om de juiste methodes te kiezen, moet je allereerst kijken naar de landen waarop jij je richt. Bedien je alleen Nederlandse klanten? Dan kunnen jou klanten natuurlijk betalen middels iDEAL. Via deze betaalmethode worden binnen Nederland namelijk de meeste betalingen gedaan. Maar wanneer jij je ook focust op de Belgische markt, mag Bancontact niet ontbreken als betaalmethode. Belgen kunnen namelijk niet betalen met iDEAL.
Sommige webshops focussen zich op landen in heel Europa of verkopen zelf wereldwijd. Geldt dit ook voor jou? Dan doe je er uiteraard goed aan om internationale betaalmethodes toevoegen aan jouw webshop. Je kunt jouw klanten in dat geval laten betalen via creditcard of PayPal. Tegenwoordig zien we ook steeds meer websites die Apple Pay als betaalmethode gebruiken. Verkoop je aanzienlijk meer in een bepaald land ga dan op zoek naar de lokale populaire betaalmethode. Neem je deze op in je checkout? Dan zal dat voor meer vertrouwen zorgen én bovendien goedkoper in transactiekosten zijn dan een betaling via creditcard of PayPal. Dus ga je internationaal? Kies dan voor lokaal.
Tot slot raden wij je nog aan niet te veel betaalmethodes toe te voegen aan jouw webshops. Wanneer klanten allemaal betaalmethodes zien die ze niet (her)kennen, kan dit verwarring veroorzaken en kan het juist zijn dat de koper tijdens het betaalproces afhaakt. Maak daarom gerichte keuzes in het betaalproces en laat je payment service provider je adviseren bij twijfel.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.