Hoe monitor je een kostbare campagne?

14 december 2022 08:45

Hoe monitor je een kostbare campagne?

Wanneer je een nieuw bedrijf opzet of een product op de markt brengt is een goede marketingstrategie van het grootste belang. Je aanbod kan namelijk nog zo goed en betaalbaar zijn, maar wanneer niemand ervan af weet verkoop je als ondernemer niets. Een gedegen campagne onderzoek geeft je inzicht in de bekendheid van je merk. Zo weet je hoe en waar je het beste kunt adverteren om naamsbekendheid en een goede reputatie op te bouwen.

De versplinterde wereld van de hedendaagse media

Lang geleden kon je als marketeer vrij eenvoudig voorspellen waar mensen hun informatie vandaan haalden. Een advertentie in de krant en een spotje op een van de twintig tv-kanalen volstonden destijds wel. Het hedendaagse medialandschap is echter flink versnipperd. Tegenwoordig zijn er tientallen kanalen op radio en televisie, en met de opkomst van het internet is het al helemaal lastig geworden om te bepalen waar jouw doelgroep zijn tijd doorbrengt.

Breng je naamsbekendheid in kaart door middel van campagne onderzoek

Reclame valt grofweg onder te verdelen in twee soorten. Allereerst is er de reclame die je zelf onder controle hebt. Hierbij kun je denken aan de advertenties in kranten, op de radio of op het internet die je zelf laat plaatsen. Zeker zo belangrijk echter is de mond-tot-mond reclame. De manier waarop vrienden en familieleden over een product praten is vaak doorslaggevend voor of een klant tot aankoop over zal gaan. Traditioneel ging deze vorm van reclame natuurlijk letterlijk alleen van mond tot mond, in praatjes op straat of in de kroeg. Uiteraard laat zich dit niet goed meten voor een campagne onderzoek. Maar met de opkomst van sociale media is beter in kaart te brengen wat mensen zoal op Twitter, Instagram en andere platforms plaatsen over je merk.

De manier van meten

Bij het doen van campagne onderzoek wordt de berg aan gegevens van het internet vertaald naar concrete, bruikbare cijfers. Heb je onlangs een marketing campagne opgezet, dan weten professionele media experts hoe lang het grofweg duurt voor zo'n campagne resultaat begint te krijgen. Op dit moment slaan zij aan het zoeken, waarbij geregistreerd wordt hoe vaak, in welke context, door wie en op welke manieren je bedrijf of product wordt genoemd. Hierbij worden sociale media geanalyseerd, maar worden ook online publicaties en radio en televisie aan analyse onderworpen. Wanneer relevant wordt ook in geprinte media gezocht naar jouw product of merk en de vorm van aandacht die hieraan gegeven wordt. Het onderzoek resulteert in een duidelijk rapport, waarin je aan de hand van grafieken en tekstuele uitleg inzicht krijgt in de stand van zaken op het gebied van je bedrijfsreputatie.

Het nut van campagne onderzoek

Met de resultaten van je campagne onderzoek kun je als ondernemer twee belangrijke dingen doen. Allereerst leer je eruit of je huidige manier van adverteren zin heeft, of dat je je geld beter anders kunt besteden. Daarnaast kun je een plan opstellen voor de toekomst door lessen te trekken uit de onderzoeksresultaten. Misschien zijn er bijvoorbeeld manieren van adverteren die beter aansluiten bij je doelgroep. Of kun je dat radiospotje misschien beter op een later tijdstip laten uitzenden. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.