Hoe maak je van een stad in de wintermaanden een hotspot?

20 december 2016 16:54

Hoe maak je van een stad in de wintermaanden een hotspot?

img_8221-1

Maastricht schittert in december ondanks dat deze maand bekend staat als de donkere maand waarin mensen binnen blijven en de omzet in veel steden aanzienlijk omlaag gaat. Een van de koudste en meest stille maanden van het jaar trekt in de hoofdstad van het Zuiden toch ieder jaar veel bezoekers. Hoe dit komt? De citymarketeers gaan te werk met een conceptmatige benadering. Denken vanuit een groot concept in plaats van het bundelen van kleine initiatieven, zorgde er bijvoorbeeld voor dat niet iedere straat in Maastricht zijn eigen activiteiten en stadsverlichting organiseerde, maar dat de stad schitterde vanuit één geheel. Zeven jaar geleden creëerde de stad Magisch Maastricht, een concept gebaseerd op uniformiteit.

Nieuwe weg

Vanuit de wens om de stad ook in de decembermaand de ideale bestemming voor een korte citybreak te maken, is Centrum Management Maastricht in 2010 een nieuwe weg ingeslagen. Al jarenlang werd in Maastricht ieder jaar rond december een kerstmarkt gehouden. Er werden hieromheen verschillende activiteiten georganiseerd, vanuit verschillende wijken. Het probleem hierbij was dat het niet één geheel was. Dit moest anders. “Simpel wat kerstboompjes neerzetten hier en daar, trekt geen mensen naar je stad” is de mening van Patrick Avontuur, partner van sfeer- en kerstverlichting specialist Avontuur-Blachere. Centrum Management Maastricht dacht hier precies hetzelfde over en samen lokale ondernemers bedachten zij een overkoepelend concept met als doel Maastricht als bestemming een plek te geven als kerststad. “Denken vanuit een concept dat véél meer is dan een kerstmarkt, zorgt ervoor dat we meedoen als kerstbestemming in Nederland” aldus Avontuur.

Met een kerstmarkt, een cultureel festival en lichtjes wandelroute brengt de stad sfeer en beleving en is de stad volledig dienstbaar aan het bezoek. Er zijn diverse activiteiten voor iedere doelgroep: de kerstman op het Vrijthof, een grote schaatsbaan, een kerstmarkt maar ook een dagelijks wisselend cultureel programma en gidsen en verhalenvertellers behorend bij de lichtjesroute door de stad. Horeca en retail bedrijven profiteren hiervan mee en dragen graag hun steentje bij. Hierdoor ziet de stad de belangstelling voor het evenement ieder jaar groeien. “We proberen om ieder jaar vernieuwend te zijn, zodat Magisch Maastricht nooit écht hetzelfde is. Het sfeertje moet natuurlijk wel identiek blijven”, aldus Avontuur. De activiteiten moeten het imago van de stad verder bijslijpen.

Imago denken

Bang om een traditioneel beeld te schetsen is de organisatie helemaal niet. Sfeervol en klassiek past bij de bourgondische hoofdstad van het Zuiden. De stad heeft veel historisch oude gebouwen, veel culturele activiteiten en in het straatbeeld is niks symmetrisch. “Hier moeten we juist op inspelen in plaats van afwijken”. Dit is dan ook de reden waarom Avontuur-Blachere heeft gekozen voor traditionele sfeerverlichting: guirlandes, kerstbomen, sterren en een bollenhemel. In de decembermaand is de stad rijkelijk verlicht en versierd met duizenden slingers, dennentakken en vooral heel veel lichtjes. “Nergens anders vind je zo veel kerst- en sfeerlichtjes op één plek. Deze gezelligheid past bij de Maastrichtenaren. Voor de stad Eindhoven zou een industriële en modernere uitstraling bijvoorbeeld veel beter passen” zo vertelt Avontuur.

Groei of behoud?

Inmiddels bezoeken jaarlijks gemiddeld 500.000 mensen Magisch Maastricht. Hotels zitten gedurende de periode vol en geen parkeerplek is vrij. Voornamelijk de eerste paar jaar sinds de invoering van het concept groeide de bezoekersaantallen fors. Een toename van 10% elk jaar zou de organisatie graag willen vasthouden, maar de infrastructuur moet het ook wel aankunnen. Kwaliteit waarborgen en sfeerbehoud is hierbij meest essentieel. De conceptdenker van sfeer en kerstverlichting is gedurende het hele jaar bezig met het project waarbij in de zomer al een plan klaarligt voor de daaropvolgende kerstmaand. Vanaf de eerste maandag van oktober werkt het hele team zichtbaar aan de kerstsfeer, zonder dat de bewoners dit doorhebben. Voor de versiering van de stad worden 4,5 kilometers aan guirlandes ingehangen, 50 kroonluchters, 660 lichttakken, meer dan duizend zwevende bollen opgehangen en ruim 150 bomen verlicht. Magisch Maastricht begon dit jaar op 2 december en de organisatie is momenteel nog steeds bezig om de beleving voor bezoekers zo optimaal mogelijk te maken. Volgend jaar moet minstens net zo’n succes worden én vernieuwend. Avontuur: “Alleen van het concept moet niet afgeweken worden, Magisch Maastricht moet magisch blijven”.

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.