
Veel bedrijven schoten als gevolg van de pandemie in de overlevingsstand. Het personeel werd afgeschaald, lonen bevroren en thuiswerken werd razendsnel mogelijk gemaakt. Organisaties voelden zich genoodzaakt om binnen de kortste keren een digitaliseringsslag te maken. Maar nu is de tijd aangebroken om wellicht ook weer meer lange termijn investeringen te doen en het verdienmodel eens onder de loep te nemen. Hoe vinden bedrijven (opnieuw) de weg naar groei?
“Veel bedrijven zitten nog steeds in de overlevingsstand”, zegt Mark Bloem, algemeen directeur van HR-dienstverlener SD Worx Nederland. Aanvankelijk was er paniek en namen bedrijven geen nieuwe medewerkers meer aan. Zelfs niet ter vervanging van zittende medewerkers. “Alle wervingsacties werden de eerste maanden ‘on hold’ gezet. Veel afdelingen van met name grote organisaties werden strak aan de leiband gelegd. Niets kon meer. Dat is na die eerste maanden sinds het uitbreken van de pandemie wel veranderd, maar ook nu nog wachten veel bedrijven af wat er komen gaat en zijn ze nog niet echt bezig met de volgende stap – hoe cruciaal die ook mag zijn.”
Snel op- en afschalen
Bedrijven hadden niet alleen van de een op de andere dag te veel of te weinig medewerkers in dienst, ook hadden ze vaak andere vaardigheden nodig dan voorheen. Denk aan bedrijven die noodgedwongen een andere richting insloegen. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste mensen aan het werk hebt op het juiste moment? Hoe richt je zo’n flexibele arbeidspool in zonder dat dit ten koste gaat van de kennis en ervaring van het personeelsbestand?
Het crosstrainen van medewerkers kan hierop een antwoord zijn. “Door een groepje medewerkers in de organisatie te vragen hun kennis en vaardigheden te delen met elkaar, kunnen ze elkaars werk overnemen op momenten dat dat nodig is. Ze zijn dan breed inzetbaar”, vertelt Maurice Bisschop, algemeen directeur Nederland bij SD Worx Staffing Solutions. Niet alleen is een organisatie hierdoor minder kwetsbaar omdat bij vertrek van een medewerker een collega de taken kan overnemen, ook biedt het medewerkers perspectief. “Want wanneer bepaalde werkzaamheden komen te vervallen en een medewerker daardoor het veld moet ruimen, kan deze vrij eenvoudig zijn of haar kwaliteiten inzetten op een andere plek in de organisatie.”
Outsourcing
Een beproefde manier om personeelswerkzaamheden behapbaar en flexibel te houden, is door HR-taken uit te besteden. Of het nu gaat om het uitbetalen van de lonen of om de volledige HR-administratie; door operationele werkzaamheden neer te leggen bij een derde partij – ‘in house’ of op afstand – levert HR-werk een stuk minder zorgen op. Zeker in tijden van crisis. En zeker wanneer een bedrijf te klein is om zelf een volledige HR-afdeling te kunnen bemensen. Het kunnen blijven uitbetalen van medewerkers was tijdens de coronacrisis bijvoorbeeld topprioriteit binnen Europese bedrijven, blijkt uit het ‘The Future of Work and People in Europe’ (juni 2020) onderzoek van SD Worx.
Bloem: “Met behulp van het uitbesteden van bijvoorbeeld het verlonen van personeel, is een bedrijf er zeker van dit werk doorgaat zonder daar extra energie in te hoeven steken. Bovendien hoeven de eigen medewerkers minder repeterende en tijdrovende administratieve werkzaamheden uit te voeren en kunnen ze zich richten op taken die de organisatie krachtig en wendbaar maken.”
Meebewegen
Flexibiliteit staat of valt vandaag de dag met digitale oplossingen. Wat dat betreft was corona een echte wake-up call en dwingt het bedrijven om versneld te digitaliseren. Dit is ook de conclusie van het ‘Future of Jobs Report 2020' van het World Economic Forum (WEF). Het digitaliseren van arbeidsprocessen staat als gevolg van de coronacrisis hoog op de agenda van bedrijven, blijkt uit dit rapport. Sterker nog, 96 procent van de Nederlandse bedrijven zet in op de digitalisering van arbeidsprocessen en 88 procent op het creëren van meer mogelijkheden voor medewerkers om vanuit huis te werken.
Als het gaat om digitalisering van HR-werkzaamheden, valt er nog een wereld te winnen. Uit eerdergenoemde onderzoek van SD Worx blijkt bijvoorbeeld dat slechts 37 procent van de ondervraagde organisaties hun HR-processen heeft geautomatiseerd. Vooral kleine en middelgrote organisaties kunnen nog stappen zetten op dit gebied. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om het digitaliseren van de verlofadministratie zodat medewerkers niet met een papiertje langs de personeelsafdeling hoeven gaan.
Door HR-werk zoveel mogelijk te digitaliseren, en medewerkers via bijvoorbeeld apps toegang te geven tot voor hen relevante informatie, kunnen administratieve taken sneller en foutlozer worden afgerond. Tegelijkertijd is de drempel voor medewerkers lager om aanpassingen door te geven. “Bovendien is het makkelijker voor HR-professionals om vaker thuis te werken wanneer ze op afstand toegang hebben tot HR-informatie – ook dat vergroot weer de bedrijfscontinuïteit”, sluit Bloem af.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.