Hoe krijg je medewerkers terug naar kantoor?
12 juli 2023 08:45
Het lijkt alweer een behoorlijke tijd geleden, maar vorig jaar zaten we toch echt volop in de pandemie. We moesten massaal gaan thuiswerken. Nou… die vraag is inmiddels veranderd naar: Hoe krijgen we de medewerkers terug naar kantoor?
Waarom is thuiswerken zo populair?
De pandemie heeft medewerkers een andere kant van het werkleven laten zien. Sindsdien zijn de werkbehoeften flink verschoven. Waar de focus eerst lag op carrière maken, hechten medewerkers nu vooral belang aan het optimaliseren van de werk-privébalans. Een kantoor moet wel heel aantrekkelijk zijn en veel meerwaarde bieden om werknemers terug te laten komen. Want… even een wasje draaien tussendoor, sporten in de ochtend, de hond uitlaten, complete stilte om je heen, zelf het klimaat bepalen en lekkere koffie drinken; dat zijn aantrekkelijke voorwaarden om tegenop te hoesten.
TIP 1: Maak werken op kantoor zichtbaar
Een kleine stimulans die behoorlijk effectief kan zijn om medewerkers terug op kantoor te krijgen, is om inzichtelijk te maken wie wanneer op kantoor is. Werknemers kunnen dan zien of de collega met wie zij willen overleggen ook aanwezig is. Ook voorkom je zo een mogelijke ergernis, namelijk dat er niet voldoende werkplekken meer beschikbaar zijn.
Bij nieuwe werknemers is de onboarding de belangrijkste gelegenheid om een positieve associatie met kantoor te creëren. Wanneer nieuwe collega’s bij hun inwerkingsproces direct een fijne eerste indruk hebben gehad, dan is de kans veel groter dat zij in de toekomst ook op kantoor willen werken.
TIP 2: Maak werken op kantoor aantrekkelijk
In plaats van een werkplek, wordt kantoor steeds meer een ontmoetingsplek. De meeste mensen vinden persoonlijk contact gelukkig nog steeds belangrijk. Je kunt elkaars energie voelen, kan elkaars lichaamstaal zien en hebt minder afleidingen omdat je echt even alleen met je collega(‘s) zit, in plaats van nog tien andere tabbladen open te hebben staan.
Het is belangrijk om dit sociale aspect van kantoor goed te benadrukken, omdat dit juist is wat kantoor zo aantrekkelijk maakt. Dit kun je doen door meer ruimte te geven aan deze momenten van verbinding. Zo kun je bijvoorbeeld investeren in het koffieprogramma van We Proudly Serve Starbucks®. Hiermee biedt je jouw medewerkers een geweldige drankervaring van het meest gewaardeerde koffiemerk ter wereld. Dit zorgt niet alleen voor tevreden medewerkers, maar ook in de onderlinge verbinding die ontstaat in de koffiecorner.
TIP 3: Maak werken op kantoor makkelijk
Een ander voordeel die thuiswerken oplevert in tegenstelling tot kantoorwerken, is rust. Veel medewerkers zeggen zich thuis beter te kunnen concentreren en productiever te zijn. Op kantoor zou dit ook gerealiseerd kunnen worden, door bijvoorbeeld stilteruimtes of concentratiecabines beschikbaar te stellen.
Maar, in plaats van de strijd aan te gaan met het thuiswerken, kun je ook het “nadeel” van kantoor omzetten in een voordeel. Denk aan het hebben van een open door policy en open kantoren. Zo wordt het op kantoor makkelijk om collega’s te benaderen voor het werken aan projecten, waardoor kantoor ook zal worden geassocieerd met productiviteit.
TIP 4: Maak werken op kantoor belonend
Zoals gezegd hechten mensen tegenwoordig veel meer belang aan een goede werk-privé balans. Als de mogelijkheid er is, zullen mensen er dus altijd voor kiezen om tussen het werken door een was te draaien of een aantal boodschappen te halen.
Waar je dus echt meerwaarde kunt bieden op kantoor, is door na te denken over welke beloningen je kunt bieden waardoor medewerkers juist wel naar kantoor zullen komen. Denk aan de mogelijkheid om op (of dichtbij) kantoor te sporten en douchen, extra pauze tijd krijgen, wandel meetings, of een gratis lunch op kantoor. Maar ook een gezellige vrijdagmiddagborrel om de week mee af te sluiten en het weekend mee in te luiden.
Zo stimuleer je dat je medewerkers weer graag naar kantoor komen.
Rondebeltweg 34
1329 BB Almere
036 – 538 78 21
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.