Hoe komen mensen tegenwoordig aan een baan?

17 oktober 2019 09:59

Hoe komen mensen tegenwoordig aan een baan?

Ben je op zoek naar personeel? Dat ben je als ondernemer zijnde echt niet de enige. Maar liefst een kwart van de bedrijven ervaart een personeelstekort. Zo is het personeelstekort in de horeca nog nooit zo hoog geweest. Hoe zorg je in deze tijden er voor dat je personeel geschikt personeel vindt? In dit artikel laat je zien hoe personeel tegenwoordig aan een baan komt. Tevens staan hier tips hoe je ook in de periferie, zoals in Dronten, aan personeel komt. Vacatures in Dronten zijn ook opvulbaar!

Technologie heeft de toekomst

Het zal je niet verbazen: de technologie wordt steeds belangrijker. Daarom staan er in de ICT-branche ontzettend veel vacatures open. Je ziet dan ook steeds meer banen voor softwareontwikkelaars op de markt komen, net als procesoperators. Daarentegen is er steeds minder vraag naar routinematig werk, zoals productiewerk.

De kracht van social media

Nog steeds zet men hun netwerk in om aan een baan te komen. 23% van de baanwisselaars zeggen hierdoor een baan te hebben gevonden. Op plek twee staat vacaturesites met 13%, gevolgd door uitzendbureaus en social media.

De manier van zoeken is wel leeftijdsgebonden. Indien je op zoek bent naar jongeren is social media belangrijker dan ouderen.

Netwerken neemt toe bij VMBO’ers en juist af bij WO’ers

Je ziet steeds meer VMBO’ers die steeds beter gebruik weten te maken van hun netwerk. Zij zien dat de markt groeit en zien dit als een kans om hun netwerk in te schakelen. WO’ers stellen zich steeds meer voor bij een werkgever. Wel blijft voor deze groep mensen hun netwerk nog steeds heel belangrijk.

Zo werf je personeel via social media

Steeds meer wordt social media ingezet om aan personeel te komen. Hoe zet je deze media in?

  • Allereerst is het belangrijk te bepalen wat nou eigenlijk je doel is. Wil je enkel vacatures laten zien? of laten zien dat je goed om je personeel zorgt? Als je dit voor ogen hebt geldt stap twee.
  • Probeer helder voor ogen te hebben wie de doelgroep is. Kijk bijvoorbeeld naar je eigen werkvloer en vraag je zelf af wie je ideale kandidaat is.
  • Waarschijnlijk krijg je niet direct resultaten via social media. Blijf hiermee een tijd aan de slag te gaan. Het is slim om een vacature te promoten op je eigen social mediapagina. Hier zitten namelijk je fans. Sommigen zullen zich niet direct aanmelden als kandidaat, maar weten misschien wel een kandidaat die bij de functie past.
  • Ga niet alleen zenden. Social media werkt twee kanten op. Ga daarom het gesprek aan met je potentiële kandidaten.
  • Tot slot: maak voor jezelf een lijst met kandidaten die je in de toekomst zou willen aannemen. Deze kandidaten kan je met social media op de hoogte houden. Dit scheelt weer tijd en geld!

Hoe vul je vacatures buiten de randstad in?

Zoals eerder in dit artikel staat aangegeven is het netwerk ontzettend belangrijk. Vraag daarom aan je omgeving of ze nog een goed iemand weten te vinden, zodat je bijvoorbeeld de vacatures in Dronten kunt opvullen. Desnoods gebruik je je ondernemersvereniging of netwerkclub. Zo moet het wel goedkomen!

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.