
Bij het starten van een eigen onderneming zal een ondernemer vaak een eigen website willen oprichten. Daarbij is het claimen van jouw plaats op het internet belangrijk. Hiervoor moet een domeinnaam vastgelegd worden, waarbij men afhankelijk is van een hostingpartij. Veel ondernemers komen dan ook al snel te staan voor het vraagstuk: welke hosting kiezen? Bij het kiezen van een hostingpartij dienen verschillende aspecten in ogenschouw genomen te worden. Daar wordt in dit artikel verder op ingegaan.
Het doel van de website
Allereerst is het doel van de website van belang. Wil je een eenvoudige website die puur en alleen ter promotie dient of zullen er ook producten verkocht worden? Voor een eenvoudige website kan men ervoor kiezen om de capaciteit van de server te delen met andere gebruikers. Hierdoor daalt de laadsnelheid van de website. In jargon noemt men dit ook wel shared hosting. Een hogere laadsnelheid kan bereikt worden door te kiezen voor een private server.
Het snel laden van een website is bijna cruciaal wanneer er producten verkocht worden. Ook Google SEO hecht namelijk waarde aan een snel ladende website. Onderzoek heeft verder aangetoond dat bij Amazon, iedere extra seconde laadtijd zo een 1.6 miljard omzet kiest.
Beveiliging
Daarnaast is ook de beveiliging van de website van groot belang, zeker wanneer klanten dienen in te loggen om gebruik te maken van de website of om producten te kopen. Hier komen namelijk persoonlijke gegevens van klanten kijken, waarvan men niet wil dat deze op straat komen te liggen. Als ondernemer wil je ervan uit kunnen gaan dat de hostingpartij de veiligheid van jouw website én van jouw klanten serieus neemt.
Vanuit de AVG-wetgeving is het tegenwoordig verplicht om gebruik te maken van een SSL-certificaat. Hierdoor is de verbinding tussen jouw website en de browser van jouw bezoekers beveiligd, waardoor ook de gegevens veilig achtergelaten kunnen worden. Daarom dien je bij het zoeken naar een hostingpartij ook te kijken naar het SSL-certificaat.
Support
Kijk tevens naar de mogelijkheden wat betreft support. Is de supportpagina van de hostingpartij alleen doordeweeks bereikbaar, is deze bereikbaar via mail of ook via de telefoon en wordt de storingspagina regelmatig geüpdatet? Dit zijn allemaal vragen die duidelijk dienen te zijn voordat je je aansluit bij een hostingpartij.
Voor een eenvoudige website is dit misschien minder relevant, maar verkoop jij al jouw producten via een webshop, dan wil je natuurlijk niet dat de pagina er voor langere tijd uitligt. Veel hostingpartijen kiezen daarom in het contract voor bepaalde voorwaarden. Hoe meer er betaald wordt, hoe groter de mate van support is. Lees daarom goed de algemene voorwaarden door en kijk waar je recht op hebt.
Voor veel ondernemers is managed WordPress hosting uiteindelijk de beste keuze. Ongeveer een derde van het hele web draait op dit website systeem. Dus ook veel bedrijfswebsites. Het voordeel van managed WordPress hosting is dat veel zaken geautomatiseerd zijn en reeds geoptimaliseerd. Zo heb je als ondernemer geen omkijken meer naar installeren van updates. Ook is de hosting omgeving out of the box voorzien van de nodige veiligheidsmaatregelen. Mocht er toch iets misgaan dan is er deskundige ondersteuning voorhanden specifiek voor technische WordPress kwesties.
De toekomst
Kijk ook naar wat je wellicht in de toekomst nodig hebt als het aankomt op een website. Wat op dit moment voldoende kan zijn, kan over een aantal maanden al niet meer genoeg zijn. Het is daarom belangrijk om met de hostingpartij voorwaarden overeen te komen. Kun je snel upgraden en uitbreiden wanneer nodig, wat zijn de extra kosten die hierbij komen kijken en wat moet je hiervoor doen? Vragen die je vooraf duidelijk wil hebben om in de toekomst dergelijke problemen te voorkomen. Een hostingpartij die kan voldoen aan jouw groeimogelijkheden is daarom van groot belang.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.