Hoe je contentmarketing pragmatisch inzet (tips en voorbeelden)

10 mei 2022 11:25

Hoe je contentmarketing pragmatisch inzet (tips en voorbeelden)

Marcel Nanning van Nanning Marketing & b2bmarketeers.nl

De contentmarketing-hype is al jaren gaande. Toch zijn er nog genoeg traditionele b2b-organisaties die nog geen heldere overstap hebben gemaakt. Zonde want de concurrent doet het wel! Hoe kun je als ondernemer contentmarketing pragmatisch inzetten zonder een enorme investering te hoeven doen?

1. Bedenkt een strategie op basis van de klantreis

Iedere potentiële klant doorloopt een aantal fases in de weg naar een aankoop. Deze fases kun je benoemen en in kaart brengen. Daarmee breng je een klantreis of customer Journey in kaart. Dat kun je het beste doen aan de hand van een voorbeeld-klant. Een fictief persoon die representatief is voor het gros van jouw klanten. Je kiest de belangrijkste DMU-leden en zet daar een profiel van op. Dit is een buyer persona. Concentreer je vooral op de doelen, uitdagingen en pijnpunten die deze persoon in het werk dagelijks tegenkomt. Deze persona en de thema’s die deze persona dagelijks bezig houden vormen de basis voor jouw contentstrategie.

2. Maak hele goede content

Je weet nu welke thema’s belangrijk zijn en hebt op basis van de verschillende fases in de journey content bedacht. Misschien wil je de buyer persona verder helpen met een whitepaper over dat specifieke thema. Zorg dan wel dat je de beste whitepaper maakt in de markt! Gebruik interne expertise (er zit heel veel kennis in jouw organisatie), interview klanten en partners uit de keten. Doe desnoods een onderzoek. Dit document gaat je veel opleveren dus daar kun je best in investeren.

3. Zet de goede content slim in!

Een bekende valkuil: er ligt een fantastische whitepaper op de plank. Je stuurt het een keertje naar je klanten via de e-mailnieuwsbrief en klaar. Daarmee ga je geen leads genereren. Een goede distributie-tactiek is net zo belangrijk als de kwaliteit van de content. Denk dus na over goede ‘funnels’ (verschillende stapjes die de prospect doorloopt) om jouw paper optimaal te laten presteren. Uiteindelijk wil je jouw CRM software vullen met zoveel mogelijk leads.

Een voorbeeld:

  1. Via LinkedIn-advertenties (met een leuk filmpje waarin je de whitepaper promoot) komen mensen op een landingpage
  2. Hier kunnen mensen na het invullen van slechts 2 of 3 velden het document gratis downloaden.
  3. Ze ontvangen een e-mail met de download plus nog iets extra’s! Een checklist die past bij het topic van het whitepaper.
  4. Na een paar dagen ontvangen ze nog een e-mail met een uitnodiging voor een exclusieve webinar die verder ingaat op dit topic. Ze zien ook een knop waarmee ze direct een gratis adviesgesprek kunnen aanvragen.
  5. De leads volg je op, de mensen die geen actie nemen, houd je warm via de wekelijkse nieuwsbrief.

Dit is natuurlijk een voorbeeld, maar zo heb je veel meer mogelijkheden om deze content te laten renderen.

4. Blijf produceren

In je strategie heb je doelen gesteld en daar hoort doorgaans meer dan 1 stuk content bij. Het verhogen van de zichtbaarheid, het uitdragen van thought leadership (kennisleiderschap) of het verhogen van websitebezoekers; allemaal doelen die vragen om veel content die regelmatig gepubliceerd wordt. Denk aan slimme uitleg-pagina’s (een soort wikipedia) of blogposts met tips en insights.

5. Meten en aanpassen

Contentmarketing heeft een vloeibaar karakter. Je kunt na een tijd successen gaan zien en daar van leren. Levert je LinkedIn-campagne veel leads op? Verdubbel dan de inzet! Blijven de vindbaarheids-doelstellingen achter? Onderzoek dan de kwaliteit en frequentie van je content. Uit de inzet van content kun je veel CRM-data halen die je weer kunt gebruiken voor de aanscherping van campagnes.

6. Combineer contentmarketing met traditionele marketing

Zijn beurzen en events nog steeds belangrijk in jouw branche? Top! Praat met standbezoekers over je whitepaper en geef het ze mee naar huis. Genereer content rondom het event (zoals een verslag van een ronde-tafel-discussie op het event) en zet dat weer in om leads te genereren of klanten te informeren.

Final thought

Contentmarketing is niet meer weg te denken uit de huidige mix van b2b marketeers. Zorg voor een gedegen plan en neem de inzet van content net zo serieus als de productie ervan. Zie het niet als een eenmalige activiteit: verzamel de belangrijkste data en pas hier je campagne op aan voor optimaal resultaat.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.