Hoe houd je als ondernemer alle ballen in de lucht?

13 juni 2023 15:58

Hoe houd je als ondernemer alle ballen in de lucht?

Ondernemers staan er vaak alleen voor

Ondernemers krijgen vaak te maken met allerlei vragen en uitdagingen, bijvoorbeeld ‘hoe sta ik ervoor met mijn financiën’, ‘hoe vind ik meer klanten’ of ‘hoe zorg ik voor de juiste focus’? Daarnaast moeten ze voortdurend keuzes maken en hebben ze veel te doen; van het bijhouden van de social media kanalen, de financiën tot aan sales en customer service. Ervaren ondernemers weten het, bij ondernemen komt heel veel kijken. Voor (kleine) ondernemers is dat niet altijd even makkelijk. Zij staan er vaak alleen voor. Stichting Ondernemersklankbord geeft wat tips aan deze ondernemers:

Kijk vooruit

Door te bepalen waar je over een poosje of het eind van het jaar wilt staan, geef je jezelf doelen die als leidraad dienen voor de komende tijd. Dit hoeft niet alleen aan het begin van een jaar, maar kan ook gedurende het jaar. Hierbij is het belangrijk om naar het afgelopen periode te kijken. Waaraan heb jij je tijd besteed? En wat leverde het op? Kijk naar jouw markt en doelgroep: waar is nu behoefte aan? En hoe kan jij daarop inspelen? Door jezelf deze vragen te stellen, breng je meer focus aan in je bedrijf zodat je je tijd het komende jaar of de rest van het jaar aan de juiste dingen besteedt.

Wees flexibel

De afgelopen jaren heeft ons iets belangrijks geleerd, namelijk: niets is zeker. De wereld verandert snel en dat vraagt om flexibel ondernemen. De strategie die je hebt gekozen is dan ook altijd een leidraad en geen vaststaand gegeven. In onzekere tijden moet je namelijk snel kunnen schakelen.

Houd grip op je geldzaken

Maak jij regelmatig een (financiële) balans op om te kijken waar je staat? Door de inkomsten en uitgaven op een rij te zetten, krijg je inzichtelijk wat dit jaar al heeft opgeleverd. Maak sowieso elk jaar een financieel jaarplan. Wat is de omzetverwachting? Wees daarbij realistisch. Maak ook een inschatting van de kosten. Hierbij geldt: we hebben te maken met inflatie, bouw extra marge in om een buffer te hebben wanneer de kosten onverwacht snel stijgen.

Voor al deze tips geldt: een OKB-adviseur kan je helpen! Kijk hier voor meer informatie.

Frank van Santen, directeur van Ondernemersklankbord: ‘op elk moment kun je de balans weer eens opmaken. Waar sta je als ondernemer en welke ondernemerslessen waren er afgelopen periode? Onze adviseurs kunnen ondernemers hier goed bij helpen. Het zijn allemaal oud-ondernemers of specialisten met een specifiek vakgebied. Zij delen vrijwillig hun expertise met ondernemers en geven onpartijdig advies. Dat gebeurt in klankbordtrajecten van een halfjaar, waar Ondernemersklankbord in 2023, dankzij steun van de overheid, geen donatie voor vraagt. Klankborden met een ervaren adviseur kost een ondernemer dus niets.’

Een klankbord voor ondernemers

Stichting Ondernemersklankbord is er voor MKB-ondernemers en ZZP ‘ers. De (vrijwillige) adviseurs van Ondernemersklankbord staan klaar met (starters)advies en begeleiding. Zij hebben hun sporen als ondernemer of specialist in het bedrijfsleven verdiend en fungeren met hun kennis en ervaring als klankbord en sparringpartner. Zo kunnen ondernemers gebruik maken van de kennis en ervaring van OKB-adviseurs.

Deze begeleiding is heel divers. Of het nou om een ondernemersplan, marketing, productontwikkeling of financiën gaat, de adviseurs van Ondernemersklankbord helpen de ondernemers en zorgen voor optimale begeleiding. Zonder op de stoel van de ondernemer te gaan zitten. Want die is en blijft degene die beslist. De adviseurs van Ondernemersklankbord zijn werkzaam geweest in uiteenlopende sectoren en kennen als geen ander het klappen van de zweep van het ondernemerschap.

Werkwijze

Benieuwd naar de werkwijze van Ondernemersklankbord? Kijk dan hier: Werkwijze.

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.