
Gamificatie is een begrip wat misschien nog niet iedereen bekend in de oren klinkt. Toch wordt het steeds relevanter, en langzaam maar zeker komt de bedrijfswereld daar ook achter. Maar wat wordt er precies mee bedoeld? Eigenlijk gaat het om het toepassen van speltechnieken en gaming elementen om mensen op die manier te kunnen beïnvloeden. Er kan op die manier meer betrokkenheid worden gecreëerd, bijvoorbeeld bij klanten of medewerkers en collega's. Daarbij speelt het bieden van een interactieve ervaring op alle niveaus een hoofdrol.
We zien eigenlijk hetzelfde vaak terug bij kinderen. Deze leren allerlei dingen spelenderwijs. Maar het blijkt dat dit ook meer dan prima werkt bij volwassenen. Zo kan saaie stof waar normaal gesproken niemand zin een heeft stukken leuker en aantrekkelijker worden gemaakt. Een goed voorbeeld van een markt waar dit al langer gebeurd is die van online gokken. Inzetten in het beste pay n play casino met allerlei bonussen, live tafels en duizenden spellen om uit te kiezen is stukken leuker dan bij een saaie goksite met een paar automaten. Eigenlijk kan dit principe overal worden toegepast, en we gaan hieronder kijken hoe dit in de bedrijfswereld veelal gebeurd.
Alles voor een hogere productiviteit
In het rijtje bedrijven wat zich reeds op gamificatie heeft gestort zie je een aantal indrukwekkende namen terug. Deze zijn onder andere afkomstig uit de software en auto industrie. Door handig gebruik te maken van allerlei technieken die hun origine terugvinden in de gaming industrie, is het uiteindelijke doel om zowel klanten als medewerkers te kunnen binden, langer vast te houden en meer te kunnen boeien. Veruit het grootste deel van alle grote bedrijven gebruikt inmiddels op een of meerdere manier gamificatie elementen.
Intern heeft het vaak als doel een hogere productiviteit te kunnen bewerkstelligen. Als er aan allerlei processen die in een niet spelomgeving plaatsvinden dergelijke elementen worden toegevoegd, kan dit de productiviteit aanzienlijk verhogen ten opzichte van eerder. Een goed voorbeeld hiervan is een softwarebedrijf wat het gebruikt als nieuwe applicaties worden getest. Hierdoor raken de medewerkers meer betrokken en zullen de resultaten uiteindelijk alleen maar beter worden. Dat blijkt ook uit onderzoek, waar we later op deze pagina nog op terug zullen komen.
Grote merken gebruiken gamificatie
Medewerkers en klanten worden met gamificatie vooral gestimuleerd tot het aanzetten van het gewenste bedrag. Dat klinkt misschien allemaal een beetje eng, maar het is vrij onschuldig. Wanneer je als consument liever iets niet koopt of geen interesse hebt, zal het niet zo zijn dat je door gamificatie ineens wordt overgehaald allerlei dingen aan te schaffen waar je normaal niets van moet hebben. Wel kan het helpen om twijfelaars net dat laatje zetje in de rug te geven om wel iets te kopen. Uiteindelijk zitten er vooral veel goede gedachten achter gamificatie, zoals bijvoorbeeld het beter ontwikkelen van medewerkers en hun leren omgaan met nieuwe applicaties.
Er wordt vaak gewerkt met zaken als scores, puntensystemen en beloningen. Daardoor ontstaat er op een positieve manier gezonde concurrentie, waardoor mensen vaak een stapje extra gaan zetten. Met behulp van gamificatie is dit alleen veel minder zwart wit dan vroeger vaak het geval was. Er wordt een goede beleving gecreëerd die door velen als positief zal worden ervaren. Want zeg nou eerlijk, het is toch altijd leuk wanneer er wat meer gevarieerd wordt in plaats van dat er elke dag precies dezelfde routine wordt gevolgd? En dat is precies wat men met gamificatie probeert voor elkaar te krijgen. Ondanks het onschuldige karakter ervan zit er echter wel een flinke gedachtegang achter gamificatie.
Gebruik van spelelementen
Lang niet iedereen die onderdeel is van bepaalde spelelementen die onder gamificatie vallen weet dit, en daar ligt misschien juist de kracht. Er wordt door bedrijven enorm veel in geïnvesteerd om deze nieuwe manier van bedrijfsvoering zo goed mogelijk te kunnen omzetten naar succes. En dat werkt. Uit diverse studies blijkt bijvoorbeeld dat tussen de 25 en 30 procent van het personeel van een bedrijf gamificatie goed oppakt. Dat wil zeggen dat ze er productiever van worden en meer betrokken raken bij hun werk dan voorheen het geval was. Dit is voor iedere onderneming natuurlijk ontzettend waardevol, en daar ligt dan ook de grote kracht van gamificatie binnen de bedrijfswereld.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.