Het intellectuele eigendomsrecht bij descriptieve en abstracte merknamen

1 november 2021 09:17

Het intellectuele eigendomsrecht bij descriptieve en abstracte merknamen

Bij het bedenken van een merknaam heb je de keuze tussen een descriptieve merknaam en een abstracte merknaam. Op het gebied van intellectueel eigendom hebben zowel descriptieve merknamen als abstracte merknamen nadelen. Descriptieve merknamen kunnen te beschrijvend zijn en zijn dan moeilijk te beschermen. Bij abstracte merknamen kan er dan weer merkverwatering optreden. We leggen uit wat het verschil is tussen een descriptieve merknaam en een abstracte merknaam en hoe je je tegen de onderliggende risico's kan wapenen.

Descriptieve en abstracte merknamen

Een descriptieve merknaam is een merknaam die een product of een dienst beschrijft. Soms kan een descriptieve merknaam ook een plaats of de naam van de eigenaar bevatten. In ieder geval zijn deze merknamen gemakkelijk te onthouden. Voorbeelden van descriptieve merknamen zijn Volkswagen en Burger King. Deze merknamen omschrijven bijna letterlijk wat men doet: wagens voor het volk produceren en royale burgers bakken.

Bij een abstracte merknaam is er geen sprake van beschrijvende woorden. Het bedenken van een abstracte merknaam vergt dan ook iets meer creativiteit. Voorbeelden van abstracte merknamen zijn Kodak en Kleenex. Deze woorden betekenen eigenlijk niks, maar ze hebben wel een aantal gelijkenissen. Ze zijn namelijk kort, krachtig en ze bekken goed. Het gebruik van abstracte merknamen werkt vooral goed als de concurrentie in een bepaalde sector beperkt is. Als er al veel concurrentie is, zullen consumenten je abstracte merknaam niet snel herkennen en niet begrijpen wat de meerwaarde van jouw product is.

Te beschrijvende descriptieve merknamen worden niet beschermd

Descriptieve merknamen bieden de consument veel duidelijkheid en werken vooral goed in markten waar er al veel concurrentie is. Het is wel belangrijk dat descriptieve merknamen niet te beschrijvend worden. Als het te weinig originaliteit bevat en het onderscheidend vermogen mist, voldoet het niet aan de eisen van het merkenrecht. Wil je een descriptieve merknaam registreren? Dan loop je gegarandeerd tegen problemen aan. Dit alles wil echter niet zeggen dat je geen bestaande woorden mag gebruiken. Apple is bijvoorbeeld niet te beschrijvend voor een techproducent, maar wel voor een fruitwinkel.

De ondergang van een te sterk merk

Ook abstracte merknamen hebben een belangrijk nadeel: er kan merkverwatering optreden. Hierbij linkt men een eigennaam aan een product, ook wanneer dit product van een ander merk is. Het is de keerzijde van de medaille die een te sterk merk krijgt opgespeld. Als de naam van het merk een ingeburgerde soortnaam wordt, riskeren bedrijven namelijk dat de merknaam voortaan te beschrijvend is en dat ze hun intellectueel eigendom hierop verliezen.

In Nederland gebeurde dit bijvoorbeeld met de pijnstiller aspirine, die oorspronkelijk een merknaam was van Bayer. Nylon en bikini zijn andere voorbeelden van abstracte merknamen die soortnamen zijn geworden. Bedrijven lieten hun merk registreren, maar verloren uiteindelijk de voordelen van deze registratie. Ondernemingen moeten actief optreden tegen vormen van merkverwatering. Rechters houden dan ook rekening met een actief beleid om merknamen te beschermen. Onder andere Walkman en Jacuzzi zijn in de volksmond al tot soortnaam verworden, maar worden nog steeds merkenrechtelijk beschermd.

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.