Het beste kantoor van twee werelden

7 juni 2022 15:38

Het beste kantoor van twee werelden

Als je 10 jaar geleden kantoorruimte wilde huren als ondernemer, dan had je grofweg twee mogelijkheden. Je kon je online of via de lokale bedrijfsmakelaar oriënteren op kantoorruimte in je zoekregio. Het aanbod bestond veelal uit grote kantoorpanden op bedrijventerreinen en soms kleinere kantoorpanden in het centrum van de stad. De kantoren werden in z’n geheel te huur aangeboden voor een vierkante meterprijs per jaar en met een huurovereenkomst van minimaal 5 jaar. Een afspraak voor een bezichtiging maakte je via de verhuurmakelaar en je deed er goed aan om zelf ook een bedrijfsmakelaar in de arm te nemen voor de aanhuurbegeleiding.

Traditionele kantoorruimte

Het probleem met deze traditionele kantoorruimte huren was dat je als ondernemer altijd voor een grote beslissing stond. Je moest goed in kunnen schatten waar je over 5 of 10 jaar stond met je bedrijf. Gaat het groeien of juist krimpen? En passen de locatie en het metrage van het kantoor dan nog wel bij onze bedrijfsstrategie? In sommige gevallen was het in overleg met de verhuurder mogelijk om een ‘break’ in het contract in te bouwen na bijvoorbeeld 2 jaar. Daarmee zat je als ondernemer niet vast aan een langjarig contract als na deze periode bleek dat het kantoor niet meer paste bij de vraag vanuit de onderneming.

Business Centers

Een goed alternatief voor langjarige contracten was flexibele kantoorruimte huren bij een business center. Deze verhuurders bieden kantoorruimte aan inclusief meubilair, vergaderruimte en receptiediensten en het is al mogelijk om een flexplek te huren voor een dag. Hoewel dit voor veel ondernemers een zeer welkom alternatief bood voor het huren van traditionele kantoorruimte, vielen nog steeds veel ondernemers tussen wal en schip. Huren in een businesscenter is veel duurder en niet iedere onderneming had behoefte aan deze hoge mate van flexibiliteit. Bovendien rustte er een stigma op het huren van kantoorruimte in een business center.

Boetiekkantoren

Als je vandaag de dag goedkope kantoorruimte zoekt is het vaak niet meer logisch om een huurovereenkomst van 10 jaar aan te gaan. Je wilt wendbaar (agile) ondernemen en je kunnen richten op je core business. Zelf alles regelen voor je kantoor past daar niet meer bij. Je zoekt dus eigenlijk een soort ‘Office as a service’ maar dan zonder de anonieme uitstraling die een business center kan hebben. Er zijn tegenwoordig gelukkig veel eigenaren van kantoorvastgoed die goed inspelen op deze veranderende vraag. Zo heeft Merin een eigen concept ontwikkeld voor haar ‘boetiekkantoren’ genaamd Smart Office.

Smart Office

Smart Office heeft inmiddels 13 locaties, met een geheel eigen identiteit, verspreid over heel Nederland. De boetiekkantoren van Smart Office typeren zich o.a. door: een flexibele huurtermijn, volledig ingerichte werkplekken, goede koffie, gezonde restaurants en een zeer hoge servicegraad. Binnen het concept bestaat, anders dan bij een business center, nog steeds de mogelijkheid om je eigen stempel op het kantoor te drukken. En als je je toch langer kunt committeren, dan profiteer je van een scherpe huurprijs voor wat je feitelijk afneemt. Het is dus eigenlijk het beste van twee werelden.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.