Help, ik heb een administratie-achterstand

23 maart 2021 14:38

Help, ik heb een administratie-achterstand

Een administratie-achterstand. Het kan iedere ondernemer gebeuren en is niets om u voor te schamen. Niet iedereen heeft evenveel affiniteit met de boekhouding. Onbedoeld kan dit een reden zijn waardoor u een achterstand oploopt. Immers, uw werk en uw privéleven vullen uw agenda waardoor de blauwe enveloppen nog wel eens ongeopend op een stapel blijven liggen. U weet dat u met uw administratie aan de gang moet maar hikt hier tegenaan. Toch is de struisvogelpolitiek niet de meest verstandige strategie als het op uw administratie aankomt. Want hoe groter de achterstand wordt, hoe hoger ook de boetes.

In mijn praktijk als zzp-boekhouder zie ik dit vaak voorkomen. Achterstanden in de boekhouding komen meestal door:

Betalingsproblemen door slecht betalende debiteuren,

Persoonlijke omstandigheden,

Gebrek aan tijd en affiniteit met administratie,

Post van de Belastingdienst die ongeopend blijft,

Boetes van de Belastingdienst,

De Belastingdienst is vrij streng als het aankomt op het op tijd indienen van aangiftes inkomstenbelasting en omzetbelasting (BTW). Dient u te laat uw aangifte in, dan krijgt u een zogeheten verzuimboete. Hoe langer u wacht met betalen, hoe hoger de boetes worden.

Ambtshalve aanslag

Stuurt u helemaal geen aangifte in? Dan krijg u naast een verzuimboete een ‘ambtshalve aanslag’ opgelegd. De Belastingdienst maakt dan een schatting van het bedrag waarover belasting zal worden berekend. Dat bedrag wordt vervolgens gebruikt om u een aanslag op te leggen. Een ambtshalve aanslag moet u wakker schudden. Uw belastbaar inkomen kan veel hoger zijn geschat dan het in werkelijkheid is. Naast de hoge aanslag zijn er ook kosten verbonden aan zo'n aanslag en die blijven maar oplopen zolang u achterover blijft leunen. Tijd om in actie te komen.

Specialistische hulp

De zzp-specialist is gespecialiseerd in het helpen en bijstaan van zzp’ers met een boekhoudachterstand. Dit varkentje hebben wij eerder gewassen. Deze ervaring kunnen we inzetten om ook u te helpen. Soms is de achterstand zo groot dat cliënten denken dat hun situatie hopeloos is. Maar de zzp-boekhouder

kan door zijn ervaring en contacten vaak meer doen dan u denkt. Ervaar het zelf.

Wat wij voor u kunnen doen

Als u onze hulp inschakelt, maken wij direct tijd vrij, we weten hoe urgent dit probleem kan zijn. Het eerste dat wij voor u doen, is contact opnemen met de fiscus en eventueel de deurwaarder, als hier sprake van is. Dit contact verloopt zowel schriftelijk als telefonisch. In dit eerste contact vragen wij uitstel van indiening af, we spreken een termijn af waarbinnen we alles aanleveren. Deze gewonnen tijd gebruiken wij om uw administratie op orde te brengen. Daarnaast kunnen we u helpen bij het aantekenen van bezwaar als de ambtshalve aanslag te hoog is ingeschat. Een belangrijk onderdeel van de aanpak is het op orde brengen van uw administratie. De klus waar u tegenop ziet, nemen wij u uit handen. De zzp-boekhouder voert achterstanden in zoals verkoop- en inkoopfacturen, verwerkt mutaties van  de bank, giro en kasboek en maakt een maakt een balans-en winst en verliesrekening. Als uw administratie is bijgewerkt doet de zzp-boekhouder juiste aangiftes inkomstenbelasting en omzetbelasting voor u.

Kosten totaaloplossing boekhouder

Dus, heeft u last van:

Hoge fiscale boetes,

Stapels ongeopende post,

Brieven van deurwaarders,

Slapeloze nachten,

Laat de zzp-boekhouder

helpen om uw administratie weer op de rails te krijgen. De klus waar u zo tegenop ziet kunt u vertrouwd uit handen geven aan een specialist die weet wat hem te doen staat.  Deze totaaloplossing kost u slechts een vaste all-in-prijs van 960 euro excl. btw per jaar.  De zzp-boekhouder levert maatwerk en doet alles in samenspraak met u. Wij maken het niet leuker, wel makkelijker.

Contact

Dringend behoefte aan hulp bij uw boekhoud-achterstand? Neem vrijblijvend contact op via 06 13936399. Dat mag zeven dagen per week.

Praktijkvoorbeeld

Tot slot nog een anoniem voorbeeld uit de eigen praktijk van de zzp-boekhouder. Cliënt is een ondernemer in de bouw die in scheiding ligt en vanwege de moeilijke privésituatie zijn administratie heeft laten verslonzen. Maar liefst drie jaar is er geen aangifte gedaan en ook de administratie ontbrak. Post van de fiscus belandde ongeopend op de stapel, als het al bewaard bleef. Toen de zzp-boekhouder deze klus aannam, heeft hij direct contact opgenomen met de fiscus en de deurwaarde. Daarna was het tijd om de achterstanden te inventariseren. Die waren aanzienlijk.

Wij hebben geholpen de problemen te inventariseren en te verzamelen wat er nog wel was. En de bank gebeld om de ontbrekende afschriften in deze achterstanden boekhouding aan te leveren. Samen hebben we de boekhouding gereconstrueerd. Een kleine opmerking: betalingsregelingen dient u zelf te treffen. Wij helpen u wel met de balans die u daarvoor kunt gebruiken.

Toen de hele administratie op orde was, vocht de zzp-boekhouder de ambsthalve aanslagen voor de omzetbelasting met succes aan. Deze werd teruggebracht naar nul. Al met al werden de aanslagen met ruim 80.000 euro verlaagd. De klant moest uiteindelijk wel inkomstenbelasting en de boetes voldoen, daar ontkom je helaas niet aan. De zzp-boekhouder kan veel, maar helaas niet toveren. Net als de ondernemer in het voorbeeld dringend op zoek naar gespecialiseerde hulp bij uw achterstand boekhouding? Schroom niet en bel vandaag nog. Dan kunt u vannacht al beter slapen in de wetenschap dat er iets aan de achterstand wordt gedaan.

 

Interessant artikel? Deel het:

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.