Google Mijn Bedrijf: dé checklist om lokaal nog beter vindbaar te zijn

7 april 2022 16:35

Google Mijn Bedrijf: dé checklist om lokaal nog beter vindbaar te zijn

Lokaal goed op de kaart staan is voor elk bedrijf onmisbaar. Google, Bing en andere zoekmachines, gebruiken locatiegegevens om de beste resultaten weer te geven. Ga zelf eens na hoe vaak je een zoekopdracht intikt, met een plaatsnaam erachter. Voor ondernemers die over fysieke locaties beschikken is dit een geweldige kans. Maar hoe kun je nu jouw bedrijf een goede lokale boost in de zoekmachines geven? Dit doe je door de optimalisatie van Google Mijn Bedrijf. En met deze handige checklist maak je daarmee gelijk een goede start.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf, ook wel beter bekend als ‘Google My Business’, is een gratis tool van Google waarmee je bedrijfsgegevens vermeld binnen verschillende platformen van Google.

Een andere zoekmachine, zoals Bing, beschikt over een vergelijkbare tool: Bing Places. Google Mijn Bedrijf kun je inzetten om de lokale vindbaarheid te verbeteren. Google maakt gebruik van jouw locatiegegevens om een goed relevant zoekresultaat weer te geven.

Bijvoorbeeld: Je bent bloemist en verkoopt allemaal prachtige bloemcreaties in Groningen. Iemand in Groningen zal zoeken naar ‘bloemist in Groningen’, jij hebt jouw Google Mijn Bedrijf geoptimaliseerd en verschijnt als eerste in de zoekresultaten voor deze potentiële klant.

Google Mijn Bedrijf optimaliseren

Om jouw lokale zoekresultaten te verbeteren kun je dus Google Mijn Bedrijf inzetten, maar je kunt dit ook doen door lokale organische zoekresultaten. Wanneer je bezig gaat met deze verbeteringen word jij sowieso goed vindbaar in Google. Om te beginnen is het goed als eerste een Google Mijn Bedrijf account aan te maken. Google wil eerst wel eventjes je profiel verifiëren, ze willen er zeker van zijn dat jouw bedrijf zich ook daadwerkelijk op die locatie bevindt.

1. Vul al je bedrijfsgegevens in

Belangrijk is dat je zo volledig mogelijk al je bedrijfsgegevens invult. Denk aan je contactgegevens, openingstijden en de omschrijving van jouw bedrijf. Kies ook een bedrijfcategorie die voor jou van toepassing is.

2. Vermeld servicegebieden

Als je aangeeft in welke regio’s je actief bent, kan Google controleren waar jouw onderneming opereert en dit verwerkt in de zoekresultaten.

3. Voeg goede afbeeldingen toe

Het is belangrijk om afbeeldingen te plaatsen die een echte authentieke indruk geven van jouw bedrijf. Plaats bijvoorbeeld afbeeldingen van het pand of de sfeer binnen het bedrijf. En natuurlijk niet te vergeten: foto’s van de producten en diensten die je aanbiedt. Je personeel uitlichten geeft ook vaak een goede indruk. Mensen krijgen een indruk met wie ze te maken krijgen.

4. Vermeld je openingstijden

Het is gênant wanneer iemand voor een dichte deur staat. Zorg er daarom altijd voor dat je openingstijden erop staan en kloppen. Ben je bijvoorbeeld dicht in de meivakantie? Dan is het verstandig daar een melding van te maken.

5. Verzamel Google Mijn Bedrijf reviews

De beste ambassadeurs zijn jouw klanten. Probeer dan ook zoveel mogelijk reviews binnen te halen. Daarnaast zorgen positieve reviews voor een hogere positie. Zit er een mindere positieve review tussen? Zorg er dan voor dat je reageert, zodat bezoekers zien dat je de reviews echt serieus neemt. Het draait namelijk ook veel om vertrouwen.

6. Deel producten en berichten door Google Mijn Bedrijf Posts

Met Google Posts kun je op een handige manier speciale aanbiedingen, updates en andere berichten delen. Op deze manier weten potentiële klanten direct wat jij in huis hebt.

Google Mijn Bedrijf: snel aan de slag voor een goede lokale vindbaarheid

Met deze tips kunt je al een echte slag slaan met het verbeteren van jouw lokale online vindbaarheid. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf? Schakel dan Multiplus online in, jouw partner voor een lokale boost en online oplossingen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.