
Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om de voertuigen van het bedrijf te volgen via een GPS. Hierbij wordt al snel gedacht aan ‘controle’ van de medewerkers die deze voertuigen besturen, maar er kunnen nog veel meer redenen zijn om altijd inzichtelijk te willen hebben wie, wanneer en waar in een bedrijfsvoertuig reed.
Een goede administratie
Zodra er sprake is van voertuigen van de zaak, komt er een aardige administratie op een bedrijf neer. Het is belangrijk om te weten hoeveel ieder voertuig precies gebruikt is, en welk deel van de gereden kilometers niet zakelijk, maar privé was. Dit handmatig bijhouden is een forse klus. Door te kiezen voor een automatisch systeem wordt de rittenregistratie opeens een stuk eenvoudiger, zowel voor de werkgever als de werknemer.
Wie is waar?
Bedrijven in de dienstverlenende sector zijn graag flexibel. Dat verwacht de klant van hen. Om flexibel te kunnen werken, en snel in te kunnen spelen op verzoeken van de klant, moet altijd duidelijk zijn waar iedere medewerker zich bevindt. Alleen zo kan er snel op bijvoorbeeld een spoedaanvraag worden ingespeeld, of kunnen ritten zo worden ingepland dat er zo veel mogelijk passen op een dag, of op een manier waarop klanten nooit langer dan noodzakelijk hoeven te wachten. Een track en trace systeem met een dashboard waarop in één oogopslag te zien is waar iedereen zich bevindt, is binnen ieder dienstverlenend bedrijf eigenlijk onmisbaar.
Waar is welk voertuig nodig?
Zeker bij grote organisaties met meerdere locaties, is niet altijd duidelijk hoe de beschikbare voertuigen het best kunnen worden ingezet. Om dit beter inzichtelijk te maken, is het goed om van ieder voertuig op iedere locatie gemakkelijk vast te kunnen leggen wanneer en hoe veel deze gebruikt wordt. Alleen zo kan objectief worden bepaald hoe de voertuigen over de verschillende locaties moeten worden verdeeld. Vaak gebeuren dit soort beslissingen nu nog op verzoek of gevoel, wie het meest overtuigend kan brengen dat een bepaald voertuig echt op een bepaalde plek nodig heeft. Een beslissing nemen op basis van feiten werkt op de lange termijn altijd het best.
Als zaken anders lopen dan gepland
Alhoewel veel werk in te plannen valt, kunnen dingen altijd anders verlopen dan vooraf gedacht. Een gemaakte afspraak kan plotseling niet doorgaan. Een voertuig dat door een medewerker wordt gebruikt kan defect raken. De planning kan veranderen, er kunnen spoedzaken tussendoor komen. Op dit soort momenten is het niet alleen belangrijk dat iedereen goed bereikbaar is, maar ook dat er iemand is die het overzicht kan bewaren, en precies kan zien waar iedereen zich bevindt. Zo kunnen problemen worden opgelost door slim om te gaan met de kennis die je hebt, soms zelfs zonder dat mensen dit feitelijk in de gaten hebben.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.