Europese retailers investeren in voorzorgsmaatregelen om de gezondheid van werknemers en klanten te beschermen bij heropleving van COVID-19

4 november 2020 09:38

Europese retailers investeren in voorzorgsmaatregelen om de gezondheid van werknemers en klanten te beschermen bij heropleving van COVID-19

Supermarkt PLUS Meeuw en GRS Tuindorado voorlopers in Nederland met Smart Occupancy van Checkpoint Systems om het aantal consumenten in winkels automatisch te meten.

Retailers in heel Europa investeren in innovatieve oplossingen om de gezondheid en het welzijn van personeel en klanten te beschermen. Het gaat dan onder andere om technologie die toezicht houdt op de bezetting van winkels waardoor klanten makkelijker 1,5 meter afstand kunnen houden. Dat stelt Checkpoint Systems, wereldwijde marktleider in oplossingen voor de retailindustrie. In Nederland traden supermarkt Plus Meeuw in Spijkenisse en GRS Tuindorado Drachten recent in de voetsporen van andere Europese retailers. Checkpoint zal Smart Occupancy in deze winkels installeren om de bezettingsgraad automatisch te meten.

Nu het aantal besmettingen met COVID-19 in heel Europa in rap tempo toeneemt, treffen retailers de nodige voorzorgen om alle coronamaatregelen in hun winkels tijdens de tweede golf te respecteren. Retailers als hypermarkt E. Leclerc Wattrelos, warenhuisketen Fnac in Spanje, de Duitse supermarktketen EDEKA en de internationale meubelketen in Zwitserland omarmen technologie om dat automatisch te doen. Zij kregen de afgelopen maanden navolging van Nederlandse, Belgische en Scandinavische retailers nu blijkt dat corona ons winkelgedrag voorgoed heeft veranderd.

Pjotr van Wuyckhuyse, Sales Manager Benelux bij Checkpoint: "De retail is vastbesloten om samen te werken aan een gemeenschappelijk doel: het welzijn en de gezondheid van alle klanten en medewerkers beschermen. En dat begint al aan de deur. Om social distancing in de winkel te kunnen respecteren, moet je controle hebben op het aantal mensen dat je tegelijk binnenlaat. Ook klanten willen een duidelijk zicht op de situatie hebben. Daarom hebben consumenten in heel Europa nieuwe technologieën in winkels met open armen verwelkomd. Het stelt hen in staat om met meer gemoedsrust en veiligheid te winkelen. Op deze manier worden mensenmassa's die zouden kunnen leiden tot een verdere verspreiding van het virus voorkomen. Checkpoint heeft de juiste technologie in huis om die missie te ondersteunen, en het is de perfecte keuze om retailers te helpen risico's te verminderen in overeenstemming met nieuwe richtlijnen om een veilige omgeving voor iedereen te garanderen."

Beheer bezettingsniveau van winkels in realtime

Geconfronteerd met een toename van het aantal besmettingen en het aanscherpen van de maatregelen, hebben grote winkelcentra, verkooppunten, supermarkten en modewinkels ervoor gekozen om gebruik te maken van hulpmiddelen zoals SmartOccupancy van Checkpoint. Deze innovatieve technologie stelt ondernemers in staat om de bezettingsgraad automatisch en in realtime te controleren. Het doel is om social distancing te verzekeren en het risico van mogelijke besmetting in winkels te minimaliseren door ondernemers te helpen bij het naleven van de nieuwe bezettingslimieten.

Het systeem telt automatisch en nauwkeurig de in- en uitgaande bewegingen van alle mensen die de winkel binnenkomen en verlaten. Dit betekent dat als een winkel de capaciteit nadert of heeft overschreden, het systeem een waarschuwing stuurt via een tablet of ander scherm dat een kleursysteem gebruikt om de bezettingsgraad van de vestiging te bepalen. Bovendien wordt er een extra waarschuwing naar de medewerkers gestuurd wanneer het maximum bijna bereikt is, zodat zij gepast kunnen reageren.

Fnac krijgt navolging van PLUS Meeuw en GRS Tuindorado in Nederland

Fnac in Spanje was een van de eerste retailers die de technologie van Checkpoint Systems installeerde. Europa’s toonaangevende retailmerk voor technische en culturele producten werd al gauw gevolgd door de Spaanse supermarktketen Consum. Dat was de eerste foodretailketen die aanzienlijk in de technologie investeerde en deze in 454 winkels implementeerde. De installatie werd in juni afgerond. Klanten krijgen sindsdien visuele informatie over of ze de supermarkt kunnen betreden dankzij een automatisch stoplichtscherm bij de ingang. Groen betekent dat ze naar binnen kunnen en rood dat ze moeten wachten. GRS Tuindorade in Drachten installeerde SmartOccupancy van Checkpoint in zijn winkel vanwege het realtime overzicht en de visuele capaciteitsweergave. Supermarkt PLUS Meeuw in Spijkenisse volgde kort daarna. De eigenaars hopen dat hun klanten net als in andere Europese landen het erg leuk en nuttig zullen vinden dat ze kunnen zien hoe de situatie in de winkel is. De installatie heeft er elders naar verluidt toe geleid dat sommige klanten hun boodschappen niet hoeven uit te stellen totdat er minder mensen in de winkel zijn.

Naast COVID-19, ook nuttig voor marketingacties

Maar de technologie van Checkpoint Systems is niet alleen nuttig in de strijd tegen COVID-19. Het maakt het ook mogelijk voor winkels om marketingcampagnes beter te plannen, personeelsbezetting te managen en de conversieratio's van klanten te bepalen. Een schoolvoorbeeld is de historische boekwinkel OnaLlibres, gespecialiseerd in boeken in de Catalaanse taal en boeken die niet meer worden uitgegeven. Zij gebruiken de nauwkeurige rapporten om te analyseren hoeveel mensen de winkel binnenkomen. Zo kan de winkel nu bijvoorbeeld het aantal klanten op een bepaald tijdstip van de dag controleren, evenals de invloed van het weer in de stad op een specifiek moment om dan gerichte marketingacties te houden.

Over de bekroonde technologie

Erkend voor zijn vermogen om bij te dragen aan het herstel van de toeristenindustrie, werd de SmartOccupancy-oplossing van Checkpoint gekozen als finalist van meer dan 1.000 bedrijven uit meer dan 100 landen in de ‘Healing Solutions for Tourism’ Challenge van de Wereldtoerismeorganisatie (UNWTO). De oplossing werd gekozen vanwege zijn innovatie en ambitie om de impact van COVID-19 te verzachten.

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.