Een week voor Black Friday begint de koopgekte al: Nederland bekijkt op één dag 3,5 miljoen folders en aanbiedingen
3 december 2020 15:45
Afgelopen weekend kocht Nederland massaal Black Friday-deals. Miljoenen Nederlanders bleven de avond voor Black Friday tot middernacht op om online als eerste hun slag te slaan en de Black Friday-drukte zorgde er in diverse steden voor dat winkels eerder moesten sluiten. Uit vandaag gepresenteerde cijfers van Reclamefolder.nl blijkt dat de ‘Black Friday-gekte’ al vijf dagen ervoor was begonnen. In de week voorafgaand aan Black Friday bezochten ruim 900.000 Nederlanders het online voordeelplatform, waar zij in totaal 11,3 miljoen folders en aanbiedingen bekeken: een stijging van maar liefst 40 procent ten opzichte van 2019.
Nederland zoekt gericht en neemt de tijd
Niet eerder gingen zoveel Nederlanders via online folders op zoek naar de beste aanbieding en trokken ze daar zoveel tijd voor uit. Op de drukste dag in de ‘Black Friday-week’, zondag 22 november, besteedde de koopjesjager gemiddeld ruim tien minuten aan het doorbladeren van online folders op zoek naar de beste aanbieding. Op de andere dagen in aanloop naar Black Friday liep de gemiddelde tijd dat gebruikers actief waren in de app op tot ruim dertien minuten.
Opvallende verschillen tussen productcategorieën, folders en winkels
In totaal zijn in de week vóór Black Friday 11,3 miljoen folders en aanbiedingen bekeken. Uit de cijfers blijkt dat de koopjesjagers vaker op zoek gingen in de categorieën elektronica, mode en warenhuizen dan voorheen. Ook bewaarden de koopjesjagers 17 procent meer aanbiedingen op hun boodschappenlijst, met name die van drogisterijen, in de app dan in de weken ervoor. De populairste folders van deze week waren die van Lidl, Blokker, Albert Heijn, Dirk en Action en de vijf meest bekeken aanbiedingen waren:
- Sharp 50” 4K Ultra HD Android tv – van Lidl
- Sony PlayStation 4 Slim 500GB – van Lidl
- Sinji infrarood thermometer – van Dirk
- Toshiba Ultra HD 50” smart-tv – van Dirk
- Gigaset smartphone GS100 – van Dirk
Recordmaand
Reclamefolder.nl, het grootste online voordeelplatform voor digitale reclamefolders en aanbiedingen in Nederland, schrijft de stijging van maar liefst 40 procent toe aan meerdere factoren. Jojanneke Wennekker, B2C Marketeer eCommerce & Reclamefolder.nl: “De door corona gedwongen digitalisering speelt zeker een belangrijke rol. Maar de vroege koopjesjacht komt vooral doordat Nederlanders inmiddels weten dat Black Friday staat voor een week van kortingen. Het is dan ook niet zo vreemd dat consumenten zich al ruim van tevoren in alle aanbiedingen zijn gaan verdiepen. Maar dat Nederland zo massaal in online folders op zoek zou gaan naar koopjes hadden ook wij niet verwacht. November is voor ons echt een recordmaand. Voor het eerst in het bestaan van de app zijn in een week 11,3 miljoen raadplegingen geweest, en dat we deze maand afsluiten met een totaal van ruim 43 miljoen raadplegingen in plaats van 30 miljoen is een fantastisch record.”
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.