Een waardering voor het personeel in tijden van Corona

29 januari 2021 15:10

Een waardering voor het personeel in tijden van Corona

Met 2020 achter de rug waarbij Nederland kennis maakte met het verspreidende virus Corona, is Nederland  bijna een jaar aan ervaring rijker. Zonder de jaarlijkse personeelsuitjes, borrels en bijeenkomsten leidde dit virus naar veel veranderingen die velen niet gewend waren. Want hoe toont een organisatie waardering aan haar hard werkend personeel in tijden van Corona?

Dropship en warenhuis BinQ was nieuwsgierig naar de veranderingen in de cadeaumarkt rondom het virus. Hierbij heeft het bedrijf telefonisch onderzoek gedaan naar de impact van Corona op eindejaarsgeschenken bij enkele grote kerstpakkettenleveranciers.

Het nieuwe werken

Het personeel is wellicht het meest waardevolle onderdeel van een bedrijf waarbij er dit jaar veel van hen werd verwacht. Veel medewerkers hebben dit jaar voor het eerst ervaren hoe het is om op afstand te werken en dit heeft niet voor iedereen goed uitgepakt. Eenzaamheid, improductiviteit, irritatie, rusteloosheid, negativiteit en meer nadelige effecten van thuiswerken zijn veel ter sprake gekomen. Experts laten weten dat werknemers zich er niet bij neerleggen dat deze situatie nog langer gaat duren. Van de ene Zoom meeting naar de andere Teams meeting maakt het werk stressvol en bovendien wordt het fysieke contact gemist. Tevens wordt er veel flexibiliteit gevraagd van werknemers en werkgevers. Dit is terug te zien in het nieuwe ondernemen en de nieuwe mogelijkheden die worden gecreëerd door verschillende organisaties. Als blijk van waardering voor deze flexibiliteit kiezen veel werkgevers ervoor om hun personeelsleden te bedanken. Maar hoe doen werkgevers dit?

Dit jaar een andere traditie

Volgens de markt expert van het bedrijf BinQ zijn er twee trends gesignaleerd rondom het uiten van waardering. De expert gaf het volgende aan “Personeelsfeestjes, personeelsuitjes, barbecue, sinterklaasbezoek, kerstborrels en een nieuwjaarsborrel, konden dit jaar niet doorgaan vanwege de steeds maar aangescherpte corona maatregelen”. De volgende trends zijn dus gesignaleerd rondom het geven van een ludiek cadeau:

De eerste trend is een digitaal cadeau. Via de mail wordt het personeelslid beloond met een aansprekende gepersonaliseerde tekst vanuit het management. In de mail kan het personeelslid gebruik maken van zijn digitale cadeaubon en kiezen uit een tal van cadeaus. “Deze cadeaubon is de laatste paar jaar populairder geworden, maar we zien dat bedrijven hier niet jaarlijks voor kiezen. Dat komt omdat een cadeaubon wordt gezien als een onpersoonlijk cadeau dat veel te snel te regelen valt. Het is belangrijk dat bedrijven hier niet ieder jaar voor kiezen, want met deze waardering verklein je de afstand tussen management en werknemer. Door een cadeaubon te geven wordt de kans op distantiëren zelfs vergroot. Houd dus goed in gedachte dat een bedrijf een weloverwogen beslissing moet maken om te kiezen voor een digitale cadeaubon”, aldus de marktexpert.

De tweede trend is het regelen van een typisch cadeau. Hierbij wordt er een onderscheid gemaakt tussen een traditioneel en origineel cadeau. Maar wat is het verschil tussen een traditioneel en origineel cadeau? Een origineel cadeau is een uniek gekozen of samengesteld pakket voor de individuele werknemer. Maar dit gaat niet zonder slag of stoot. Voor het kiezen van een origineel cadeau dien je de werknemer te kennen, want wanneer er een verkeerd pakket wordt samengesteld kan het zelfs negatief uitpakken omdat de werknemer het gevoel heeft dat er niet naar hem wordt geluisterd. Omdat dit risico vrijwel altijd groot is, kiezen bedrijven vaker voor een veiliger cadeau:  een traditioneel cadeau dat vrijwel standaard is. Werknemers zijn volgens de markt expert van BinQ meer content zolang het cadeau binnen het verwachtingspatroon blijft.

Heeft corona veel invloed op de cadeaumarkt?

Door de corona maatregelen hebben er radicale veranderingen plaatsgevonden in het leveren van eindejaarsgeschenken. Zo moesten personeelsleden zoveel mogelijk thuis werken. Dit leidde tot nieuwe uitdagingen voor de kerstpakketten markt. Normaliter worden deze pakketten per vrachtwagen afgeleverd aan het bedrijfsadres. Maar omdat vele bedrijven hebben opgeroepen om niet naar kantoor te komen, moesten bedrijven wel op huisadressen leveren. Ook Luke Coolen ziet deze verandering in het leveren van kerstpakketten terug in zijn webshop Kerstpakketten Idee, “Het aantal huiszendingen was dit jaar een stuk hoger vergeleken met de jaren ervoor.“ Kerstpakketten leveranciers, zoals https://www.kerstpakkettenidee.nl/ waren hier op voorbereid. Ondanks de voorbereidingen waren er alsnog diverse problemen, aangezien er diverse ingewikkelde situaties tussen de leverancier, bezorgdienst en de klant waren. Want wie betaalt de schade wanneer het kerstpakket onderweg kapot gaat? Jos Mennen van https://www.kerstpakketonline.nl/ liet weten dat er daarnaast ook bedrijven zijn die verstandig waren geweest met het organiseren van een coronaproof alternatief. “Er werden verschillende kerst drive-thru’s georganiseerd. Deze oplossing leidde naar een daverend succes en blije personeelsleden”. Dit is één voorbeeld naar een creatief 2021 waarbij de waardering goed aankomt bij de werknemer.

Jos Mennen van https://www.kerstpakketonline.nl

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.