Een innovatieve, inleverbare en herbruikbare verpakking voor afhaalmaaltijden.

6 januari 2021 09:20

Een innovatieve, inleverbare en herbruikbare verpakking voor afhaalmaaltijden.

SGK Anthem, Vrijdag Premium Printing, Generous Minds, Neurensics, Kurz en Merck hebben onder de naam ‘Packadore Collective’ de handen ineengeslagen om zowel aantrekkelijke als duurzame verpakkingsoplossingen te ontwerpen en te implementeren. De ontwerpinnovatie Take Back toont een inleverbare en herbruikbare verpakkingsoplossing voor afhaalmaaltijden.

Jaarlijks wordt er ruim acht miljoen ton plastic in de zee gedumpt. We worden hierdoor met de neus op de feiten gedrukt en op het slechte afvalbeheer van plastic gewezen. Maar heel weinig plastic wordt wereldwijd daadwerkelijk gerecycled. Vanaf 2021 worden vele soorten plastic voor eenmalig gebruik wettelijk verboden, maar we hebben snel een betere oplossing nodig.

Wat als we gewoon wat van de plastic verpakkingen die we als consument gebruiken, weer teruggeven? En wat als ze dan hergebruikt kunnen worden? Zo wordt de levenscyclus van de verpakking verlengd, wat ten goede komt aan onze ecologische voetafdruk.

Bij afhaalmaaltijden is een plastic wegwerpbakje vaak de norm bij het verpakken, vervoer en opdienen. Het gros ervan wordt verbrand of eindigt uiteindelijk in zee. Daarnaast zijn verpakkingen van afhaalmaaltijden, hoe aantrekkelijk de maaltijd erin ook moge zijn, vaak verschrikkelijk. Ze ogen goedkoop, zijn broos en staan haaks op de

klantbeleving.

Het innovatieve conceptuele verpakkingsontwerp ‘Take Back’ biedt een eenvoudige en slimme oplossing: een betere ecologische voetafdruk door (her)gebruik èn een positieve klantervaring.

Het verpakkingsontwerp is met het oog op hergebruik gemakkelijk te reinigen en ook makkelijk stapelbaar. De maaltijden blijven tot aan levering optimaal op temperatuur door de dubbelwandige constructie. De vorm van dit specifieke voorbeeld doet denken aan een pagode en is bij uitstek geschikt voor de Aziatische keuken. Er staat bewust

geen merknaam op, zodat het product flexibel door verschillende restaurants kan worden gebruikt. Het design oogt ook mooi en de verpakking kan dan ook trots op de eettafel worden geplaatst.

Het innovatieve concept is bedoeld als systeem voor hergebruik waarbij de aanbieder van de verpakking een platform beheert dat door leden, de lokale horeca, wordt gebruikt. Leden bezorgen maaltijden in ‘Take Back’ verpakkingen, consumenten bewaren deze en leveren ze bij hun volgende maaltijd weer in. Het mooie is dat de infrastructuur voor het volgen van de locatie van de op te halen verpakkingen al bestaat dankzij platforms zoals Deliveroo en Just Eat. Met een statiegeldsysteem waarbij consumenten een klein bedrag betalen, zou de investering in herbruikbare verpakkingen al snel zijn vruchten afwerpen.

Over Packadore Collective:

Packadore Collective is een collectief van partners die samenwerken om zowel aantrekkelijke als duurzame verpakkingsoplossingen te ontwerpen en te implementeren. Hiermee helpt het merken echte impact te maken — nu en in de toekomst. We zijn de innovators in temptainability. Bezoek ons op: www.packadore.com

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.