
Ondernemers vragen zich elke dag weer af; hoe kan ik de onderlinge samenwerking verbeteren in mijn hele organisatie?
Goede organisatie brede samenwerking zorgt voor meer samenwerkvreugde én leidt automatisch tot betere prestaties. Maar; hoe pak je dat aan?!
Communicatie verbeteren in een team is een vraagstuk van alle tijd. En eigenlijk zegt het woord het zelf al; samen werken. Goede samenwerking begint met een gezamenlijk doel, gedragen door iedereen binnen de organisatie. Je hebt elkaar immers nodig om samen succesvol te zijn.
Deze 5 tips voor samenwerken helpen jou als ondernemer/directie om die organisatie-brede samenwerking te stimuleren;
Tip 1. Organisatie doelen
Bepaal op het einde van ieder jaar welke organisatiedoelen je in het nieuwe jaar wilt realiseren.
Enkele voorbeelden;
- Meer omzet t.o.v. dit jaar
- Klanttevredenheid verbeteren
- De kwaliteiten van je personeel ontwikkelen
- Verkorten levertijd of verhogen kwaliteit van producten.
Hoe helderder de doelen hoe beter je personeel daaraan kan bijdragen. Organisatiedoelen bepaal je meestal als directie, daarbij vraag je je leidinggevenden om mee te denken in hoe die te realiseren.
Tip 2. Vertaal ze door naar afdelingsdoelen
Laat de managers van de afdelingen de organisatiedoelen door vertalen naar afdelingsdoelen. Het is wijs als ze hun medewerkers daarbij betrekken. Hoe meer medewerker meedenken hoe sterker het gevoel aan eigenaarschap maar vooral ook het gevoel dat hun bijdrage als belangrijk gevonden wordt.
Tip 3. Maak een inspirerende ‘doelenplaat’
Doelen worden vaak in een excel-tabel gezet. Lekker overzichtelijk maar niet erg inspirerend. Maak daarom een inspirerende kleurrijke en energieke plaat, als medewerkers die zien dan voelen ze direct de drive om aan realisatie van die doelen te werken. Visual management!
Tip 4. Gebruik een goede overlegstructuur
Besturen als directie en alle leidinggevenden op goede samenwerking gebeurt via formele communicatielijnen. Vergaderingen zijn formele communicatielijnen in besturing. Breng daarom alle vergaderingen in je organisatie in kaart, overzicht, en bekijk per vergadering of daarin de goede dingen op de juiste wijze besproken/bestuurd worden.
Tip 5. Begeleid medewerkers in verder bekwamen
Het geeft medewerkers een enorme kick als ze zien dat hun bijdrage aan de organisatiedoelen gezien én gewaardeerd wordt. Dat geeft energie, het zorgt voor een sterker gevoel in zelfvertrouwen. Beleid als leidinggevende de medewerkers door ze te coachen op HOE ze hun wijze van werken morgen nog slimmer kunnen doen. Wil je meer weten over hoe de samenwerking in je hele organisatie te verstevigen of hoe je beter bestuurt op realisatie? Dan is deze masterclass in leiderschap wellicht waardevol om aan deel te nemen, klik HIER
Geschreven door Jan Vrencken
Vrencken is organisatie ontwikkelaar en mede-eigenaar van Moja Potential Activation. Hij begeleidt ondernemers en leidinggevenden bij organisatieontwikkeling naar een professioneler niveau.
www.mojapa.nl
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.