
Knowledge management is een term die in het bedrijfsleven al flinke poos rond gaat. Veel bedrijven zijn er op gebrand kennis goed beschikbaar te maken voor iedereen die werkzaam is binnen het bedrijf. Echter is dat zo makkelijk nog niet. In dit artikel lees je wat knowledge management is en waarom het belangrijk is binnen jouw bedrijf. Lees je mee?
Wat houdt knowledge management in?
Knowledge management is eigenlijk wat de term al doet voorspellen, namelijk het inzichtelijk maken van alle kennis en ervaringen binnen het bedrijf. Het idee is dus dat het mogelijk wordt voor alle werknemers om de kennis van andere binnen het bedrijf te kunnen toepassen op bijvoorbeeld individuele taken. Naast het delen van de kennis is ook het vastleggen en het delen van de kennis cruciaal.
Wie is er gebaat bij knowledge management?
Het klinkt misschien als gesneden koek, maar de hele organisatie heeft baat bij knowledge management. Vaak zien we dat het een taak wordt van een bepaalde afdeling en dan specifiek zien we dat het vooral bij de HR- of de IT-afdeling komt te liggen, dat is absoluut niet de bedoeling. Het is belangrijk dat iedereen binnen het bedrijf eigenaarschap voelt voor het knowledge management binnen het bedrijf.
De voordelen van knowledge management
In het verleden was knowledge management bijna niet mogelijk, je kon intern wel trainingen organiseren bijvoorbeeld, maar het documenteren van de kennis was monnikenwerk en niet echt rendabel. Door de digitalisatie van de afgelopen tijd is het nu mogelijk om zeer efficiënt alle kennis binnen het bedrijf te digitaliseren. Het grootste voordeel hiervan is dat iedere werknemer dag en nacht alle kennis paraat heeft.
Je zult merken dat wanneer er een goede infrastructuur is van alle kennis het bedrijf en vooral de medewerkers veel effectiever en ook productiever kunnen werken. Ze zijn zelfvoorzienend en kunnen zichzelf opleiden met de kennis die er is.
Onboarding trajecten kun je vastleggen in het knowledge management systeem. Bedenk eens hoeveel tijd het kan schelen wanneer je een nieuwe medewerker bijna niet meer hoeft in te werken omdat hij of zij dat gewoon zelf kan.
Klinkt knowledge management jou als muziek in de oren en wil je meer weten over hoe je het kunt inzetten? Neem dan eens een kijkje bij IrisECM.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.