De voor en nadelen van een meertalige website

16 januari 2023 14:54

De voor en nadelen van een meertalige website

Wanneer je een eigen website hebt voor jouw business is het doel natuurlijk het bereiken van zoveel mogelijk klanten. Zonder klanten heb je immers geen omzet en dus ook geen winst. Een oplossing die veel mensen aanspreekt om meer klanten te bereiken is het hebben van een meertalige website. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om jouw Nederlandse website uit te breiden naar het Engels. Op deze manier kunnen mensen van vrijwel over de hele wereld jouw website begrijpen. Zo kun je meer mensen bereiken, en dus ook meer klanten aantrekken. Maar is dat allemaal wel zo voordelig? Een meertalige website onderhouden is immers ook dubbel zoveel werk. Wij gingen op onderzoek uit en zetten de voor en nadelen van het hebben van een meertalige website voor jou op een rij.

Wanneer kies je voor een meertalige website?

Wanneer jij producten of diensten aanbiedt buiten de Nederlandse markt is het logisch dat je jouw website ook in een andere taal gaat aanbieden. Wanneer je ervoor kiest om een meertalige website aan te bieden is het wel essentieel dat de vertaling goed gedaan wordt. Wanneer de tekst onjuist vertaald is, of eruit ziet alsof je de tekst zo door google translate gehaald hebt. Zal dit klanten juist afschrikken. Jouw website vertalen is dan ook ontzettend belangrijk, en kun je het beste laten doen door een professionele vertaler. Dan weet je niet alleen zeker dat de tekst goed vertaald is, maar dat hij ook lekker loopt.

Voordelen van een meertalige website

Het hebben van een meertalige website brengt een aantal voordelen met zich mee:

-        Je hebt een groter bereik;

-        Je kunt meer sales en dus ook meer omzet genereren;

-        Je rankt beter in google omdat er meerdere zoektermen zijn die matchen met de content op jouw website;

-        Een meertalige website zorgt voor meer vertrouwen bij potentiële klanten;

-        Je website wordt gebruiksvriendelijker.

Nadelen van een meertalige website

Elk voordeel heeft ook zijn nadeel, zo ook het hebben en onderhouden van een meertalige website:

-        Het maken, en onderhouden van de website is dubbel zo veel werk;

-        Het laten vertalen van jouw website door een professional zorgt voor extra kosten;

-        Je loopt mogelijk Nederlandse klanten mis;

-        Wanneer je automatisch leads opvolgt, dan zal je dit ook allemaal dubbel moeten doen. Alle formulieren en automatische mails moeten dubbel bijgewerkt worden.

Kies de gulden middenweg

Wil jij wel graag de lusten, maar liever niet de lasten van het hebben van een meertalige website? Dan kun je er ook voor kiezen om alleen één Engelstalige landingspagina aan jouw website toe te voegen. Op deze manier kun je wel een grotere markt bereiken, maar heb je minder ‘last’ van de nadelen. Wanneer je hiervoor kiest moet je er wel voor zorgen dat deze pagina goed vindbaar is. En dat je de contactgegevens duidelijk vermeld zodat klanten jou goed kunnen bereiken voor eventuele aankopen of samenwerkingen.

Het hebben van een meertalige website kan je dus meer omzet en winst opleveren. Aan de andere kant levert het je ook een stuk meer werk op. Je moet voor jezelf nagaan of de extra winst het extra werk waard is.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.