De revolutie van de nieuwe contentmarketing

18 februari 2022 09:09

De revolutie van de nieuwe contentmarketing

Podcasts en andere streamingdiensten zijn in opmars. De populariteit is wellicht te danken aan het feit dat dat je deze kunt opzetten of terugluisteren wanneer dit jou het beste uitkomt. Veel bedrijven zetten dit medium maar al te graag in en zien hun omzet stijgen.

Iedereen heeft waarschijnlijk al wel eens geluisterd naar een podcast uitzending of een boek beluisterd via een luisterboeken dienst. Omdat iedereen vandaag de dag wel online is, kan een goede podcast of streamingdienst al snel aanslaan bij het grote publiek. Inmiddels luistert bijna de helft van de Nederlanders wel eens naar dergelijke audio content, blijkt uit market research van onderzoeksbureau Markteffect. Volgens andere onderzoeken blijkt ook dat er veel grotere betrokkenheid is bij een advertentie die je tussendoor op streamingdiensten, luisterboeken apps en podcasts dan tv-reclame. Zo toonde BBC aan in 2021 met een onderzoek dat consumenten 22% meer kans hadden om een merkvermelding in een podcast te onthouden in vergelijking met een tv-advertentie. En daar maken bedrijven natuurlijk graag gebruik van. 

Een band opbouwen met je klant

Podcasts zijn dus een geweldig communicatiemiddel om de harten van je (potentiële) klanten te veroveren. Steeds meer bedrijven zetten daarom wel wat in podcasts als onderdeel van hun marketingstrategie. Behalve advertenties die tussendoor worden afgespeeld, kan een podcast ook in het teken van storytelling staan. Anders dan luisterboeken, maar wel dezelfde manier. Je kunt je klanten letterlijk meezuigen met je verhalen in de podcasts en zo een band opbouwen. Ook als je als startende ondernemer of bedrijf geen professionele technische apparatuur of ruimte hebt, kun je alsnog aan de slag gaan met podcasts. Het maken van zakelijke podcasts vergt uiteraard wel enige technische kennis, maar er zijn bureaus die je hiermee kunnen helpen door middel van verhuur van locatie en technische apparatuur die tot je beschikking wordt gesteld. 

De opleving van luisterboeken

Behalve podcasts zien verschillende streamingdiensten oftewel abonnementsdiensten voor luisterboeken ook een stijgende lijn. Enkele bekenden zijn Storytel, Bookbeat, Nextory en Kobo. De meeste van deze apps geven onbeperkte toegang tot het luisteren van ruim honderdduizenden luisterboeken en podcasts voor een vast bedrag per maand. De meest bekende is wellicht Luisterboekenapps.nl. En er komen er steeds meer bij. Mede doordat we door de pandemie ook meer thuis zitten is de interesse in luisterboeken de laatste tijd enorm gegroeid. Dat is ook de reden dat Storytel zich nog meer gaat focussen op luisterboeken. Net zoals Spotify van plan is om te doen. Ze kondigen een een revolutie in de audioboeken wereld aan. 

Andere voordelen

Andere redenen van populariteit van luisterboeken zijn onder meer omdat ze een ideale oplossing voor mensen die slechtziend zijn of voor degenen die niet van lezen houden, maar wel van goede verhalen. Het luisteren naar boeken kost amper inspanning en je bent ook niet continue bezig met op je scherm te kijken. Een ander bijkomend voordeel is dat je niet naar de boekenwinkel hoeft, of als je niet de mogelijkheid hebt als de winkels gesloten zijn door de pandemie, en je toch toegang hebt tot de nieuwste boeken die net uitgekomen zijn op de app.

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.