De perfecte voorbereiding voor een belangrijk sollicitatiegesprek

3 september 2018 10:06

De perfecte voorbereiding voor een belangrijk sollicitatiegesprek

Een sollicitatiegesprek is altijd een spannende en potentieel stressvolle gebeurtenis, des te minder goed je bent voorbereid, des te meer stress je voor jezelf creëert. “Maar hoe dien ik mezelf dan goed voor te bereiden?” Het antwoord op deze vraag hangt af van meerdere variabelen. In dit artikel lees je over de factoren voor een perfecte voorbereiding op je sollicitatiegesprek.

Kleed je voor de functie

Een representatieve uitstraling is voor een bedrijf zeer belangrijk en is ook één van de zaken waar bij het sollicitatiegesprek aandacht naartoe dient te gaan. Zorg er hierbij voor dat je jezelf kleed voor de functie waar je voor solliciteert. In het geval dat je niet zeker weet hoe je jezelf dient te kleden voor de functie is het te allen tijde aan te raden om jezelf zo net mogelijk te kleden. Het is vanzelfsprekend verstandiger om ‘overdressed’ naar je sollicitatiegesprek te gaan dan ‘underdressed’. Bij het sollicitatiegesprek kan je altijd naar de dresscode vragen om zekerheid te realiseren.

Heb jij nog niet echt nette kleding? Dat is helemaal niet zo gek, zeker niet als je net voor je eerste serieuze baan solliciteert. Het is niet altijd nodig om een zakelijke outfit te gaan kopen, echter kan het zeker geen kwaad om een Profuomo overhemd in de sale te bestellen, of om een paar nette schoenen te kopen. In veel gevallen is er echter wel een familielid of iemand in je vriendenkring die je een passende outfit kan lenen. Uiteindelijk zal je toch een nette outfit nodig hebben, dus indien je het kapitaal er voor hebt is het verstandig om de nette kledij te kopen in plaats van te lenen, deze gaan vaak heel lang mee mits je ze goed onderhoud en zijn ook de investering waard.

Zorg er voor dat je het bedrijf kent

Het is altijd zeer belangrijk dat je het bedrijf kent. Bezoek de website, zorg dat je ten minste weet wie de eigenaar is en met wie je het sollicitatiegesprek hebt. Zo herken je meteen bij wie je moet zijn als je bij het bedrijf binnen loopt. Ook is het zeer handig om je in te lezen in de kernwaarden van het bedrijf. Als je weet welke kernwaarden het bedrijf hanteert zal je ook ongeveer kunnen raden welke vragen er wellicht gesteld kunnen worden. Een bedrijf dat erg is gericht op teambuilding zal eerder vragen of je goed in teamverband werkt en waarom. Houdt dit in je achterhoofd wanneer je informatie over het bedrijf opzoekt.

Het is ook aan te raden om de Social Media accounts van het bedrijf waar je voor solliciteert te volgen. Er bestaat altijd de kans dat iemand binnen het bedrijf het opmerkt, dat is ook weer een extra puntje. Vaak kan je ook nog nuttige informatie van de Social Media kanalen oppikken.

Bereid enkele vragen voor

Het is vooraf zeer verstandig om vragen voor te bereiden. Zoek online bijvoorbeeld een lijstje op van de meest gestelde sollicitatiegesprek vragen binnen jouw branche en zorg hierbij alvast voor gedetailleerde antwoorden op deze vragen. Natuurlijk is het ook belangrijk om je voor te bereiden op onverwachte vragen. Het is bij een sollicitatiegesprek helemaal niet erg om enkele tellen de tijd te nemen om een antwoord goed te formuleren, zorg er echter voor dat je geen gigantisch lange stilte creëert.

Ook is het belangrijk om enkele vragen voor het bedrijf zelf te formuleren. Denk hierbij aan het volgende; “Wat moet ik echt weten voordat ik hier ga werken”. Hierbij is het verstandig om alleen cruciale vragen te stellen die je niet uit kunt stellen. Je wilt natuurlijk ook dat het bedrijf aansluit op jouw voorkeuren en een goede manier om hier achter te komen is door te vragen hoe een typische werkdag er uit ziet. Zorg dat je voldoende vragen opstelt, het is hierbij helemaal niet erg om een lijstje op te stellen en mee te nemen.

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.