De nieuwe norm: ‘burgers inclusief’

10 juli 2017 10:57

De nieuwe norm: ‘burgers inclusief’

Wen er maar aan, het betrekken van burgers (bewoners, klanten, consumenten) is belangrijker dan ooit. Een nieuwe key success factor, die een andere inzet vereist.

Afgelopen jaar viel het nieuws rondom het vaccinatieprogramma van de Rijksoverheid op. Het vaccinatieprogramma is haast een instituut dat kon rekenen op blinde trouw van de bevolking, maar nu niet meer. Een groeiende groep zet vraagtekens, vertrouwt het niet en doet niet mee. Vroeger ondenkbaar, nu een feit dat vraagt om andere inzet.

Maar het vaccinatieprogramma staat niet op zich. Ook bij Oekraïne, de Brexit, Trump, de neergang van de PvdA én Theresa May, is gebleken dat burgers zich niet langer laten sturen en voorspellen. En … dat dit enorme consequenties heeft.

Wat is er aan de hand? Er is een nieuwe intensiteit van communicatie & bereikbaarheid door: internet, smartphone en sociale media. Dat maakt dat burgers meer dan ooit worden geïnformeerd, van zich kunnen laten horen en zich kunnen mobiliseren. Dat maakt burgers een nieuwe factor van belang. Het spel is veranderd.

- De nieuwe norm is 
de roze factor -

Twee zaken versterken de noodzaak om 
burgers meer te betrekken. In de eerste plaats ‘low trust’, ofwel gehavend vertrouwen. 
De verschillende crisissen – financieel, klimaat, vluchtelingen, politiek, sjoemeldiesels – hebben het algemene vertrouwen geschaad. Het gevolg is dat burgers kritischer zijn, eigenzinniger zijn, meer een eigen rol opeisen én meer verwachten. Dus is uw bedrijf of instantie actief in een ‘gehavend gebied’? Neem dan meer maatregelen. Het gaat bijvoorbeeld om: woningcorporaties, banken, corporates en bestuurlijke instanties.

In de tweede plaats is van belang dat een bepaalde groep bedrijven en instanties extra kwetsbaar is. Dat zijn de bedrijven die meer technologie en product georiënteerd zijn. Daarmee heeft men minder oog, minder focus en minder expertise om ‘ook de burger te betrekken’. Kortom, er moet een extra dimensie bij. Neem de uitrol van de Slimme Meter. Met inmiddels een budget van meer dan € 6 miljard één van de grootste operaties ooit in Nederland. Ieder huishouden krijgt de gratis Slimme Meter aangeboden. Deze werkt én vervult een functie, maar … er is niet bekeken of en hoe de burger de Slimme Meter zou gaan gebruiken. Resultaat; inmiddels zijn circa 4 miljoen Slimme Meters aangeboden. Bij 80% van deze huishoudens is de meter geïnstalleerd; maar, … minder dan 5% gebruikt de Slimme Meter, terwijl men was uitgegaan van een verbruikscijfer van meer dan 80%.

In deze nieuwe wereld zijn de spelregels en de vereisten veranderd. De nieuwe norm is het intensief betrekken van wat wij noemen de ‘roze factor’. Die van ‘burgers: gedrag, emotie en relatie’. De inzet van de roze factor heeft een beslissende impact. Sinds 2011 vult Twinstone de roze factor op steeds meer gebieden in, met name gekoppeld aan verduurzaming. Twinstone is gestart op het gebied van wonen: renovaties, sloop, fundering & gedragsprojecten. Maar Twinstone speelt nu ook in op de Slimme Meter, Smart Home en Woonloyalty.

Kijk goed naar uw activiteiten én uw bedrijf of instantie. Grote kans dat de ‘roze factor’ te veel mist. Tijd voor actie. «

- Mirre Andringa / Twinstone

Twinstone

www.twinstone.nl


terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.