De ene alles-in-een is de andere niet

18 maart 2021 15:50

De ene alles-in-een is de andere niet

Analoog verdwijnt, digitaal rukt op. Nu we de signalen voor televisie, radio en telefoon niet langer via verschillende wegen ontvangen, ligt het voor de hand die ook in één pakket af te nemen en af te rekenen. De telecomaanbieders hebben zich met succes op die markt begeven. Bijna elk huishouden heeft tegenwoordig één leverancier voor internet, TV, bellen. Dat levert prijsvoordelen op, maar, het kan ook je gebruik plafonneren. Alles-in-één mag niet gelijkstaan met alles-altijd-hetzelfde. De beste leverancier biedt flexibiliteit binnen de vastigheid.

Als het voor het bedrijf is zijn ondernemers vaak erg kritisch. De internetverbinding moet zo stabiel mogelijk zijn en de uploadsnelheid maximaal. Mobiele abonnementen voor medewerkers worden geregeld onder de loep genomen. Als de organisatie niet te klein is, heeft de ondernemer IT meestal toegewezen aan een specialist en bij grotere bedrijven bestaat er vanzelfsprekend een aparte afdeling die zich met alle faciliteiten bezighoudt. Maar thuis? De eerste de beste ‘leuke’ aanbieding is soms al goed genoeg en dan zijn er nog de velen die uit traditie bij een leverancier ‘zitten’, een beetje zoals ze nog steeds hun T-shirts bij Vroom en Dreesman willen kopen, hoewel die keten al jaren failliet is. Maar thuis pakt de zakelijke telefoon evengoed de WiFi, en op zondagavond zit u evengoed de mailbox van de directie te checken. Het lumineuze idee dat u vrijdagavond kreeg naar aanleiding van een documentaire en dat u maandagochtend tijdens het managementoverleg spuit, zag u op uw televisie thuis. Met andere woorden: dat ‘alles-in-één’ pakket voor internet, TV, bellen doet er wel degelijk toe.

Veranderende behoefte

Maar waarschijnlijk bent u slechts één van de bewoners van uw huis. Er is een partner en er zijn kinderen. Die hebben elk hun eigen behoeftes op het gebied van telecommunicatie en vooral: die behoeftes variëren. Een kind van acht heeft tegenwoordig al meer apparaten dan een volwassene. De hoeveelheid filmpjes die wordt bekeken is explosief gegroeid. Maar ook een adolescent doet veel meer met internet dan een generatie terug. Als u ondernemer bent is de kans niet gering dat een van uw kinderen diezelfde drang voelt en dus reeds via allerlei platforms aan het handelen is geslagen. Dat scheelt alvast in de hoogte van het zakgeld, maar het kost ook bandbreedte. Als uw partner ook nog van baan verandert of u zelf gedwongen wordt vaker van huis uit te werken verandert de behoefte aan data nog meer. Met andere woorden: de ene alles-in-één is de andere niet. U wilt kunnen aanpassen, u moét kunnen aanpassen, liefst zonder daarvoor van leverancier te hoeven veranderen.

Snel en geruisloos

Daarom is een werkzaam pakket een dat aangepast kan worden, niet eens per jaar, zoals je eenmaal per jaar van energieleverancier mag wisselen om exact dezelfde stroom en krek hetzelfde aardgas door je leidingen te krijgen, maar elke maand. Die aanpassing zit hem dan niet zozeer in het gedeelte voor televisie of vaste telefonie maar in de mobiele telefonie en het internet. Opgroeiende kinderen betekent toenemend gebruik en toenemende snelheid. Meer thuiswerk betekent hetzelfde. Zo’n pakketupgrade moet bovendien snel en kwasi geruisloos verlopen. U heeft geen zin urenlang met een callcenter aan de lijn te hangen om dan tot de ontdekking te komen dat het toch niet zo is aangepast als u gewild had. Opeenvolgende pakketten dus voor internet, TV, bellen, van basic naar minder basic en dan naar up. De leverancier die dit allemaal mogelijk maakt, heeft werkelijk begrepen wat de overgang van analoog naar digitaal betekent: een revolutie in de manier waarop wij communiceren maar evengoed in die waarop we onze communicatiepakketten afnemen, aanpassen en afrekenen.

Tekst: Jeroen Kuypers

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.