De belangrijkste elementen van sterke branding

10 december 2021 09:41

De belangrijkste elementen van sterke branding

Het is niet te ontkennen dat je als merk je branding tot in de puntjes uitgewerkt moet hebben om de top te bereiken. Desalniettemin is de betekenis van het woord branding voor velen erg onduidelijk. Branding wordt door allerlei mensen in verschillende contexten en met verschillende betekenissen in het achterhoofd ruimschoots rondgestrooid. Het wordt ook vaak door elkaar gehaald met corporate identity. Dus, wat is branding nou? En hoe verschilt branding van corporate identity?

Wat is precies een merk? 

Het eenvoudigste antwoord is dat een merk een reeks associaties is die een persoon, of groep mensen, maakt met een bedrijf, product, dienst, individu of organisatie. 

Deze associaties kunnen opzettelijk zijn - dat wil zeggen, ze kunnen actief worden gepromoot via bijvoorbeeld marketing en huisstijl - of ze kunnen buiten de controle van het bedrijf liggen. Een slechte persrecensie voor een nieuw product kan bijvoorbeeld het algemene merk van de product fabrikant schaden door negatieve associaties bij mensen op te roepen. 

Wat is branding?

Jaron Romijn, CEO van Webfluencer, een prijswinnende branding agency uit Amsterdam, definieert banding als het volgende: “Branding is het algehele beeld dat een persoon zich voorhoudt wanneer er een associatie wordt gemaakt met een merk.” Het is niet alleen het ontwerp dat waarmee wordt geassocieerd, het is het algehele gevoel dat wordt aangeroepen. Een sterk merk is tot in de kleinste puntjes uitgewerkt en doorgevoerd van ontwerp tot algehele uitstraling. 

Wat valt er onder branding?

Branding begint bij de merkstrategie van een bedrijf. De eerste vraag die beantwoordt moet worden is: “Hoe zorg ik er voor dat de algehele uitstraling van mijn bedrijf precies aansluit op de normen en waarden van mijn doelgroep?” Wanneer de strategie hiervoor is gedefinieerd kan er verder worden geborduurd op bijvoorbeeld de merkidentiteit van het bedrijf.

Het belang van je corporate identity

Niets is zo belangrijk als je corporate identity. Maar alsnog is corporate identity een vaak verkeerd begrepen begrip. Veel van deze verwarring komt voort uit het losse en inconsistente gebruik van merk terminologie in de populaire pers - en zelfs in de marketing industrie zelf. Maar "corporate identity" heeft niet alleen een heel specifieke betekenis, het is een krachtig hulpmiddel in de branding wereld dat je kan gebruiken om de manier waarop mensen over je bedrijf denken te beïnvloeden. Hoe eerder je corporate identity begrijpt en wat het wel en niet kan doen, hoe eerder je kunt beginnen met het verbeteren van je identiteit en het veranderen van hoe mensen je bedrijf zien. Onderdelen hiervan zijn:

  • Het logo
  • Het kleurenpallet
  • Lettertypes
  • Fotografie
  • Je tone of voice
  • Gedrag
  • Omgang
  • Communicatie

Voorbeelden van sterke merken

Merken zoals Mcdonald's en IKEA hebben tot in de kleine puntjes hun branding uitgewerkt. Als je aan Mcdonalds denkt dan denk je gelijk aan hun iconische logo en lekkere fast food. Als je aan IKEA denkt dan denk je aan relatief goedkope, kwalitatieve spullen voor thuis. Dit zijn associaties die je in je hoofd maakt met hun merken. 

Het gaat dus veel verder dan alleen een mooi, herkenbaar ontwerp. Sterke branding is het algehele gevoel dat je als merk meegeeft aan je doelgroep. Het gevoel dat iemand graag wat bij je wilt kopen en loyaal is. Kortom, de impact die je met sterke branding kan maken moet je niet onderschatten.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.