Consument dupe van intransparante beddengoedmarkt

5 maart 2018 16:42

Consument dupe van intransparante beddengoedmarkt

Gebrek aan kennis geeft producent alle macht

 

Prijsvechters maken bedtextiel betaalbaarder. Op zich een mooie ontwikkeling, maar wat is de consequentie voor de kwaliteit en de arbeidsomstandigheden waarin het wordt geproduceerd? Iets wat te mooi lijkt om waar te zijn is dat vaak ook. De markt is totaal niet transparant voor zowel de consument als de reseller.

Een aantal grote producenten strooit beide partijen zand in de ogen. Doordat zij verschillende merken - waaronder licenties - produceren en daar verschillende prijsklasses aan hangen, kunnen nagenoeg alle doelgroepen worden aangesproken en wordt de hele markt gedomineerd. Waar fabrikanten met circa acht tot tien procent marge werken, laat de grote producent het beddengoed soms wel tien keer over de kop gaan. Zij (de merken) maken dus die enorme marge, niet de retailer, niet de fabriek en niet de vertegenwoordiger.

Gevolg van deze oligopolie is dat de consument vaak niet de juiste prijs/kwaliteit-verhouding krijgt aangeboden. Vaak wordt 80% van de schappen gevuld met de verschillende licenties/merken van een en dezelfde producent, waardoor de klant helemaal niet de keuze heeft die hij denkt te hebben. "Consumenten die voor ‘kwaliteit’ gaan en een duurder merk kopen, moeten zich afvragen of ze wel echt waar krijgen voor hun geld”, aldus Jorien Huigen (27), onderneemster in de branche. "Waar is het beddengoed gemaakt, en onder welke omstandigheden? Zitten er wellicht nog resten in van tijdelijk toegevoegde, giftige antikreukstoffen? De consument heeft geen idee”.

Ook resellers slecht voorgelicht

Huigen merkt dat ook veel resellers, waaronder retailers en e-tailers, totaal geen kennis over bedtextiel hebben, omdat ook zij onwetend worden gehouden. Tegelijk ondervindt ze problemen bij het distribueren van haar eigen merk: "Kwaliteit voor een goede prijs wordt soms zelfs geweigerd, omdat er problemen zouden kunnen ontstaan met andere leveranciers. Waarom kunnen ze me vaak niet vertellen, maar kennelijk hebben ze niet het belang van hun klant in het vizier”.

Dat de retailer vaak slecht op de hoogte is van de definitie van kwaliteit bij katoen is op zich niet zo gek, aldus Huigen. "De keten wordt pas inzichtelijk als de retailer zelf de productie doet of de juiste informatie krijgt van die grote producenten, en dat gebeurt vrijwel nooit.”

Dichtbij huis produceren? Vergeet het maar!

Zelf producentje spelen is ook niet zo simpel als het lijkt, want technische kennis van textiel is een must om (betaalbare) kwaliteit te kunnen produceren. Helaas is er geen boek waar je dit uit kunt halen: één verkeerde ’steek’ of een verkeerde afwerking kan zorgen dat het katoen als schuurpapier aanvoelt.

Disruptie

Toch zijn er mogelijkheden: als inkoper voor een webwinkel kreeg zij een aardig beeld van de bizarre marges binnen de bedtextielbranche. Vanuit haar voorliefde voor Egyptisch katoen en een grondige studie over het productieproces en de eigenschappen van textiel is Huigen daarom beddengoedmerk JOARZ begonnen. "Ik wil deze vicieuze cirkel in de branche doorbreken, de consument informeren en kwaliteitsbeddengoed betaalbaar maken”. Dat is mogelijk dankzij een katoensoort uit India dat qua materiaal en kwaliteit sterk overeenkomt met luxe Egyptisch katoen, maar betaalbaar is.

Over JOARZ

Al het textiel dat JOARZ gebruikt is gemaakt onder de best mogelijke omstandigheden, van 100% eco-vriendelijk materiaal en voorzien van het OEKO-TEX® certificaat, wat de afwezigheid van giftige chemicaliën garandeert.

www.joarz.com

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.