De Business Nomade is hip and hot

18 april 2017 10:16

De Business Nomade is hip and hot

Als je een paar jaar geleden tijdens een willekeurige pubquiz de deelnemers zou vragen wat een ‘Business Nomade’ is, dan was de kans groot dat veel quizzers het antwoord niet zouden weten. Nu waarschijnlijk wel. De ‘Business Nomade’ is immers hot and hip. En, helemaal van deze tijd. Eduard Schaepman, Chief en Founder van Tribes, zegt hierover: “Slimme ondernemers zijn diegenen die gaan waar de business is. Letterlijk.”

“Vijftig jaar geleden hadden we geen computers en wél kantoren. Nu hebben we volop computers maar hebben we de kantoren niet meer nodig,” stelt Eduard, die anderhalf jaar geleden startte met Tribes. “Jongeren hebben nu een heel andere werkambitie dan de ouderen dat altijd hadden en hebben,” vertelt hij. “Ze willen meer balans brengen in de verhouding tussen werk en privé. Men vindt het fijn als men het kan vermengen op een prettige manier. Ze zitten niet in hokjes zoals de mensen dat twintig, dertig jaar geleden wel zaten. Er is niet meer specifiek een locatie waar je per sé zou moeten werken om dan om vijf uur ’s middags naar je woonlocatie te gaan. Die ‘harde’ scheiding vervaagt.”

“Dat zegt zeker niet dat iedereen nu maar gewoon thuis zit te werken en de deur niet meer uitgaat,” vervolgt Eduard. “Integendeel, mensen hebben nog steeds behoefte aan ontmoeting met anderen. Sterker nog: de basis van inspiratie is juist die ontmoeting. Creativiteit gedijt bovendien met wat chaos en ongeorganiseerdheid. Je ziet dat er steeds meer een behoefte is om buiten de norm te treden. Mensen willen écht op een eigen wijze een bijdrage leveren aan alle uitdagingen, zowel zakelijk als privé, die op hun pad komen. The mind needs to travel to be creative.”

“Al die ontwikkelingen in de mindset van onze beroepsbevolking en al die fantastische ondernemers, waarvan er in Nederland steeds meer bij komen, hebben mij aan het denken gezet. Hoe kun je hen nu samenbrengen zodat ze op elkaar kunnen bouwen, dat er nog betere ideeën ontstaan en dat er verrassende samenwerkingsverbanden groeien? Het heeft geleid tot het concept van Tribes. We hebben intussen al twaalf vestigingen in Nederland. Locaties waar je kunt werken in een verrassende omgeving, waar echt goed is nagedacht over de inrichting, waar je gelijkgestemden ontmoet en waar je tegelijkertijd geborgenheid en verbroedering vindt. Ik zie dat mensen meer met elkaar willen doen, zonder dat ze tegenover elkaar komen te staan. Door de verharding in de maatschappij zijn we – zo lijkt het – helemaal vergeten om elkaar te inspireren. Mensen zoeken emotie. En, als er emotie is, dan worden mensen geraakt. En… als mensen geraakt worden, dan gaan ze het beste uit zichzelf halen. Wie wil dat niet?”

Eduard is ambitieus met zijn inspirerende werkplekken voor de Business Nomads van Nederland. “In 10 jaar tijd willen we 2.000 vestigingen geopend hebben over de gehele wereld. Nu in Nederland is het onze eerste ambitie om de Randstad zo volledig mogelijk te bedienen. Daar liggen immers volop kansen. In maart openen we alleen in Amsterdam al onze vierde vestiging. Tot nu toe blijken al onze vestigingen een groot succes. We vullen een intrinsieke behoefte in, die er is in de markt.”

Tribes heeft een eenvoudige abonnementenstructuur ontwikkeld. “Op alle locaties is uiteraard razendsnelle Wi-Fi beschikbaar en de koffie en thee zijn inbegrepen in de prijs. Ook zijn er mogelijkheden voor die Business Nomads die het concept eerst willen uitproberen. Daar hebben we een strippenkaart voor bedacht. Iedereen kan bij ons dus zélf bepalen hoe hij hot and hip wilt zijn. Een Business Nomade is helemaal zichzelf.” «

Tribes Eduard Schaepman

www.tribes.world

Tekst: Jerry Helmers / Fotografie: Ruud Voest

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.