Björn Deusings (Tijdwinst.com): “Personeelstekorten? Bedrijven moeten leren slimmer te organiseren”

20 juni 2022 12:08

Björn Deusings (Tijdwinst.com): “Personeelstekorten? Bedrijven moeten leren slimmer te organiseren”

Als ondernemer staat Björn Deusings (43) aan het roer van een bedrijf dat al vier keer tot de beste opleider van Nederland werd uitgeroepen. De voormalige docent geschiedenis heeft een sterke voorliefde voor structuur en organiseren. Deze passie brengt hij met Tijdwinst.com sinds jaar en dag over op tal van organisaties, die zowel in goede als slechte tijden behoefte hebben aan trainingen in time management. "Ons bedrijfsmodel is niet conjunctuurgevoelig”.

Tijd is geld. Als kind uit een ondernemersgezin kreeg Deusings (43) dit met de paplepel ingegoten. “Mijn vader had een constructiebedrijf en daar is mijn fascinatie ontstaan voor tijd en structuur. In een constructiebedrijf gaat het altijd om plannen. Onbenutte momenten kosten veel geld, bijvoorbeeld wanneer je niets kunt doen op een bouwplaats omdat een fundering nog niet gestort is of omdat materialen niet op tijd geleverd zijn. Een bedrijf heeft maar een bepaalde capaciteit om geld te verdienen en kosten lopen altijd door. Al van jongs af aan heb ik meegekregen dat je altijd een plan moet hebben.

De drive om zelf te gaan ondernemen was echter aanvankelijk niet aanwezig bij Deusing: “De keerzijde daarvan kende ik namelijk ook. Het constructiebedrijf van mijn vader draaide goed, maar ging toch failliet, vooral vanwege steeds meer personeel en het gegeven dat er steeds minder efficiënt werd gewerkt.” De Limburger ging studeren voor docent geschiedenis en werkte een aantal jaar in het voortgezet onderwijs. Deusings:“Toen een oude schoolvriend me vroeg om wat didactische tips te geven omdat hij begonnen was met het geven van trainingen in time management, merkte ik dat ik het toch wel heel gaaf vond wat hij deed. Toen hij me - overigens pas op een veel later moment - vroeg of ik als trainer voor hem wilde werken, hoefde ik daarom niet lang na te denken..”

Goed geoliede machine

Bij Tijdwinst.com kon Deusings helemaal zijn ei kwijt. “In eerste instantie als trainer en later als senior trainer. Maar ik ik vond het ook leuk om processen te optimaliseren en in te richten. We waren enorm aan het groeien en omdat het een uitdaging was hoe we dat konden faciliteren zonder extra mensen aan te nemen in de backoffice, ging ik me daar steeds meer mee bemoeien. Op een gegeven moment was de taakverdeling zo dat ik feitelijk aan het roer stond. Ik kon het eigenlijk net zo goed overnemen, zeker nadat een nieuw project van de oprichter (kerstverlichtingbuiten.nl) een succes werd en hij daarom steeds minder tijd had voor Tijdwinst.com.”

Tijdwinst.com geeft trainingen van één dag in het efficiënter omgaan met tijd. Die trainingen worden gegeven door experts uit de praktijk. Het bedrijf werd al vier keer uitgeroepen tot Beste Opleider van Nederland en scoort een 8,8 gemiddeld op basis van meer dan vierduizend beoordelingen op Springest.nl. Achter de schermen is het ook een goed geoliede machine. Deusings: “Ik zie bedrijven in mijn sector die vergelijkbaar zijn qua omzet maar met een backoffice die vele malen groter is. Ze doen veel ad-hoc: er is weinig structuur en ook geen duidelijke taakverdeling. Dat zou ik niet willen en bij mij kom je daar ook echt niet mee weg. Duidelijk de lijnen uitzetten en die ook bewaken vind ik belangrijk.

Werken op Ibiza: waarom eigenlijk niet?

Volgens Deusing zit er een duidelijk verschil tussen structuur en controle. “Die twee moet je niet verwarren. Als je structuur ervaart als controle is er vaak iets anders aan de hand. Er wordt dan vaak niet gedaan wat er is afgesproken en er is sprake van weerstand. Deusing maakt de vergelijking met een restaurant met een Michelinster. “Die krijg je alleen als je alles doet met aandacht. Daarmee bereik je een bepaald niveau en dat ervaar je dan als de norm niet als dwingende factor.”

Tegelijkertijd is vrijheid ook in de bedrijfscultuur van Tijdwinst.com enorm belangrijk. “We zijn altijd al een voorstander geweest van tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Met het kantoor als ontmoetingsplek maar waarbij je net zo goed thuis, in de trein of op Ibiza kunt werken. Tien jaar geleden was Het Nieuwe Werken een hele hippe term maar als je bedrijven vroeg wat het voor hen inhield kwam het meestal neer op: ‘Je mag bij ons tussen acht en negen uur binnenkomen en als je een keertje thuis wil werken, dan mag dat maar in overleg.’ Wij waren al veel verder: het maakt ons niet uit waar en wanneer je werkt, het gaat om de output.”

Marktbestendig model

Juist in de coronaperiode (2020-2022) kreeg Tijdwinst.com er veel nieuwe klanten bij. “Toen thuiswerken ineens hip werd zijn we gestart met thuiswerken.com, waarmee we onze trainingen in time management combineerden met slim samenwerken en allerlei producten daaromheen. We hebben een aantal grote organisaties, waaronder overheden en verzekeraars, getraind. Het eerste coronajaar was voor ons echt prima. En het tweede coronajaar ook, maar toen zat de economie ook weer in de lift.”

Een gat in de markt? “Dat is het al jaren. Op het moment dat het goed gaat met de economie zijn bedrijven op zoek naar manieren om slimmer te werken, want ze willen groei faciliteren zonder uit te breiden. En op het moment dat het slechter gaat en het werk gedaan moet worden door minder mensen, zijn ze ook op zoek naar slimme manieren om dat te doen. Ons bedrijfsmodel is niet conjunctuurgevoelig gebleken.” Hoewel er volgens Deusings “altijd behoefte” bestaat aan trainingen rondom time management, is het echter wel zaak goed mee te bewegen met klanten. “Zoals wij bijvoorbeeld deden met trainingen in thuiswerken in de coronatijd. Of door trainingen online te geven in plaats van op locatie. Maar ook door flexibel te zijn waar nodig, zoals het kosteloos verplaatsen van trainingen zodat je de klant én de omzet aan boord houdt.”

Uitdaging: de millennial bereiken

Uitdagingen voor de komende jaren blijven er genoeg. “Zichtbaarheid is er daar één van, onder meer op Google met onze websites. Een andere uitdaging is om de goede trainers te blijven vinden.” De ondernemer kijkt overigens wel naar personeelstekorten, momenteel een hot item in veel organisaties. “Ik heb een boek geschreven met als titel ‘Elke dag om drie uur klaar’. Door slimmer te organiseren kan iedereen één tot twee uur besparen. Gewoon door slimmer te organiseren, geen uitstelgedrag en doorje collega’s niet te storen en uit hun concentratie te halen. Ook helpt het om tijd die mensen doorbrengen in zinloze meetings te beperken. Vaak zijn de extra mensen die een organisatie nodig denkt te hebben helemaal niet nodig. Ik denk dat in een gemiddelde organisatie die twee extra mensen die men denkt nodig te hebben, niet eens nodig zijn. Simpelweg door wat kritischer te kijken naar wat zij doen en hoe zij dat organiseren.”

Qua publiek ziet Deusings een verschuiving. “Als ik nu kijk naar sommige klanten, bijvoorbeeld grote advocatenkantoren in Amsterdam, dan zie ik dat daar nu een heel andere sfeer hangt dan een paar jaar geleden. Millennials vinden zingeving belangrijk en hoeven niet allemaal fulltime te werken. Ik weet honderd procent zeker dat wij ook hen kunnen helpen met ons verhaal.” Dit moet wél gebeuren vanuit eigen passie voor structuur en organiseren, vindt de ondernemer. “Onlangs las ik een verhaal over iemand die op een braderie verse munt probeerde te verkopen, aanvankelijk zonder succes. Toen hij het ‘mojito-kruiden’ ging noemen liep het ineens als een tierelier. Geweldig toch? Ik vind dat een mooi voorbeeld van kijken waar behoefte aan is, zonder jezelf te verloochenen.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.