Back-up 3.0, de lifeline van je business

12 januari 2017 14:50

Back-up 3.0, de lifeline van je business

Back-uppen! Je denkt er pas aan als het te laat is. Als je net dat ene bestand hebt weggegooid, bijvoorbeeld. Of als je complete systeem spontaan crasht. Informatel Services legt uit hoe je zo’n ramp voorkomt. En hoe back-up 3.0 zorgt dat je business altijd door draait. Wat er ook gebeurt.

Nieuwjaarsdag, een paar jaar terug. De directeur van het productschap zat net aan de laatste oliebol toen hij een alarmerend bericht kreeg: het kantoorpand staat in brand! Grote schrik, maar het viel achteraf gelukkig mee. Niemand raakte gewond en de brand had de burelen van het productschap niet bereikt. Maar toch: rook- en roetschade maakte het kantoor én de apparatuur wel onbruikbaar. Wat nu?

Je weet nooit wanneer het jou overkomt en waarom je dan écht een back-up nodig hebt. We kunnen drie redenen bedenken:

  1. Een back-up is nodig als je terug in de tijd wilt

    Stel, je bent een belangrijk bestand kwijt. Vorige week stond het er nog of een maand geleden, maar je hebt het gewist. Per ongeluk of omdat je dacht dat het wel kon. Hoe dan ook: je wilt je bestand terug! Dat kan, als je tenminste back-ups van je bestanden hebt die ver genoeg teruggaan in de tijd.

  1. Een back-up is nodig om je systeem te herstellen na een ramp

Brand, een kwaadwillende medewerker, een besmetting met ransomware .. bedenk maar een ramp. Een goede back-up is onmisbaar voor disaster recovery. Zodat je het complete systeem weer op kunt bouwen, zoals het was voordat de ramp zich voltrok.

  1. Een back-up is nodig om door te werken na een calamiteit

Als je niet meer in je kantoor kunt, is een back-up werkplek of uitwijklocatie ideaal. Daarmee heb je snel weer een werkplek tot je beschikking. Inclusief alle faciliteiten én je eigen computersystemen en –bestanden. Zo kun je doorwerken, alsof er niets gebeurd is.

Een goede back-up: hoe doe je dat en wat heb je daarvoor nodig?

Vroeger had je een systeembeheerder die één of meer avonden in de week in de weer was met ‘back-uppen’. Als iedereen naar huis was ging het systeem plat. Dat kon hij de programma’s en bestanden rust kopiëren naar tape, floppy of harde schijf. Dat is echt verleden tijd.

Bijna-continue back-up

In 2017 verwachten we dat onze systemen 24 uur per dag beschikbaar zijn. En dat ze altijd even snel zijn. O ja, en we verwachten ook dat we elk moment onze verloren bestanden terug kunnen vinden.

Zo veeleisend als wij zijn, zo geavanceerd zijn de nieuwste back-up-oplossingen. Informatel Services verzorgt voor verschillende klanten dat er bijna-continu een back-up van de systemen wordt gemaakt en dat veranderingen continu worden bijgehouden.

Met een bijna-continue back-up kan je steeds terug naar de situatie van, maximaal, tien jaar terug.  

Back-up buiten de deur

Je kunt je systeemback-up op je eigen locatie maken en bewaren. Maar, als je de hele back-up buiten de deur laat afhandelen, in een datacentrum bijvoorbeeld, ben je ook verzekerd van systeemherstel als je kantoor door een calamiteit getroffen wordt. Je hebt je data immers elders veilig opgeslagen.

Met een back-up buiten de deur heb je ook bij calamiteiten de beschikking over je data.

Snel weer aan het werk?! Back-up 3.0!

Wat er ook voor naars gebeurt, je wilt zo snel mogelijk weer aan ’t werk. Logisch. Maar een systeem weer opbouwen vanuit back-ups vraagt even tijd. Je bent al snel één of twee dagen verder. Dat hoeft geen probleem te zijn. Maar wat als jouw business echt niet kan wachten? Dan is back-up 3.0 dé oplossing voor jouw bedrijf.

Back-up 3.0 betekent dat je systemen niet alleen bijna-continu wordt geback-upt, maar ook bijna-continu wordt gerecoverd. Op het moment dat je servers onbereikbaar zijn kan je inloggen op de server van je ICT-dienstverlener en gewoon doorwerken. Dat kan vanaf huis of vanaf elke andere (uitwijk)locatie.

Back-up 3.0 je continuïteit na een calamiteit, voor business die niet kan wachten.

Hoe liep het af met het productschap? Op 2 januari gingen we voor ze aan de slag en op 3 januari kon iedereen weer werken. Zonder dataverlies. De meesten werkten vanuit huis, de directeur heeft een paar weken gebruik gemaakt van de gastvrijheid van Informatel.

Meer weten over de ideale back-up-oplossing voor jouw situatie? Neem contact op met Informatel Services.  088-1002030 of info@informatel.nl

Informatel Services b.v.

Moezel 3

2491 C Den Haag

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.