
Eerste onderzoek naar culturele achtergrond medewerkers
Aegon heeft als een van de eerste bedrijven in Nederland haar culturele diversiteit laten meten door het CBS. Hoewel het personeel nog geen afspiegeling is van het klantenbestand, is de opmars van medewerkers met een niet-westerse achtergrond zichtbaar. ‘Het belangrijkste is dat we nu de cijfers hebben en wéten waar we als organisatie ons diversiteitsbeleid kunnen verbeteren.”
Aegon wil niet alleen een moderne werkgever zijn, maar ook een inclusieve. Dankzij nieuwe wetgeving is het mogelijk het personeelsbestand te laten doorlichten op culturele diversiteit, zonder dat de privacy van individuele medewerkers daarmee in het geding komt. Het onderzoek is uitgevoerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek. Aegon gebruikt dit onderzoek als een nulmeting en laat het voortaan jaarlijks herhalen om de eigen vorderingen te kunnen volgen.
Heldere opgave
Volgens HR-directeur Clim Parren van Aegon Nederland is Aegon nog geen afspiegeling van haar klanten: “Wil je een klantgericht bedrijf zijn, dan moet je ook iets van die klanten kunnen herkennen in je eigen medewerkers. De maatschappij is cultureel divers geworden en dat willen wij ook zijn. Dat is een heldere opgave voor onszelf.”
Jong en divers
Het onderzoek is uitgevoerd bij de Aegon-bedrijven in Nederland, inclusief enkele dochters. Omdat ook het internationale hoofdkantoor in Nederland is gevestigd, levert dat een rijke schakering aan nationaliteiten op, maar ook hier: van veelal westerse achtergrond. Bij bankdochter Knab ligt dat anders: “Knab is een relatief nieuw bedrijf, met jonge mensen, IT-gedreven, gevestigd in Amsterdam. Het verraste me dus niet dat het ons meest cultureel-diverse bedrijf is. Een op de vier mensen heeft hier een niet-westerse migratieachtergrond.”
Hoe dan ook kan Aegon vanaf nu het diversiteitsbeleid stoelen op feiten en cijfers. “Dat is het voornaamste, we wéten nu waar we als organisatie ons diversiteitsbeleid moeten gaan verbeteren”, aldus Clim Parren.
Mannen en vrouwen
Eerder liet Aegon onderzoeken of mannen en vrouwen binnen het bedrijf hetzelfde verdienen voor hetzelfde werk. Uit dat onderzoek bleek dat dit het geval is. Maar: als functiezwaarte daarbij weggelaten werd, bleken mannen (veel) meer te verdienen. De oorzaak daarvan was een oververtegenwoordiging van mannen in hogere functies. Aegon heeft daarop stappen ondernomen, onder andere met een harde doelstelling voor het aantal vrouwen in sollicitatieprocedures, de successieplanning en in de top. Daarnaast is er in de nieuwe cao afgesproken dat er een onderzoek naar een eventueel glazen plafond komt.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.