Achterstand in ZZP-administratie
26 mei 2025 08:30
De zzp’er doet normaliter elk kwartaal btw-aangifte en aan het einde van het jaar zijn aangifte Inkomstenbelasting. Helaas loopt niet altijd alles op rolletjes. Vroeger sprak men van blauwe brieven op de deurmat, desnoods werden aangiften nog op papier ingediend. Anno 2025 kan alles digitaal worden ingediend en toch zijn er mensen met een achterstand in administratie. Boekhouder-zzp heeft ervaring met dit soort klussen en helt u en wijst u de weg om uit de problemen te komen.
Achterstand in ZZP-administratie
Een achterstand in de administratie, komt vaker voor dan u zou denken. De zzp’er is vaak goed in zijn professie/niche en heeft een afkeer van andere bijzaken die niets met zijn omzet te maken hebben. Vaak laat ie het over aan zijn partner of doet helemaal geen aangifte. De struisvogelpolitiek.
Het negeren van uw administratie is echter niet de verstandigste strategie. Zo wordt de achterstand en bijbehorende boetes alleen maar groter. Veelvoorkomende oorzaken van achterstanden in de administratie die ik hoor zijn:
Gebrek zin in die vervelende cijfers en papieren na een lange werkdag.
Gebrek aan tijd.
Betalingsproblemen door slecht of niet betalende debiteuren
Relationele problemen, zoals scheiding of een overlijden.
Ongeopende mails.
Boetes van de Fiscus
De Fiscus is streng als het gaat om het op tijd indienen van IB en BTW aangiftes. Met als resultaat van het te laat indienen verzuimboetes, die hoger worden naarmate u langer wacht met betalen. Daarnaast rekent de Belastingdienst tegenwoordig ook zo’n 7 procent rente.
Aangifte niet indienen
Als u vergeet de OB-aangifte in te dienen dan krijgt u een verzuimboete en een ‘ambtshalve aanslag’. De Fiscus rekent dan met een geschat bedrag waarover belasting berekent wordt, resulterend in de aanslag. De ambtshalve aanslag moet u wakker schudden, aangezien uw belastbaar inkomen mogelijk veel hoger geschat wordt dan het werkelijk is. Naast de hoge aanslag lopen de kosten steeds meer op, zolang u niets onderneemt. Tijd voor actie dus!
Boekhouder-zzp helpt
Soms lijkt de achterstand in administratie zo groot te zijn dat zzp’ers verstijven pof bevriezen. Hun kop wederom in het zand steken. ZZP-Boekhouder komt juist in actie. Wij weten de weg, nemen contact op met de fiscus en de deurwaarder en zoeken zsm een oplossing om alles in te dienen.
Wat doet boekhouder-zzp voor u ?
Wanneer u onze hulp inschakelt, maken wij direct tijd vrij omdat we begrijpen hoe urgent administratie-achterstanden kunnen zijn. Wat wij vervolgens doen:
Wij nemen schriftelijk en telefonisch contact met de Fiscus.
Waar nodig nemen we ook contact op met de deurwaarder.
We vragen uitstel van indiening aan en spreken een termijn af om uw administratie op orde te brengen.
In deze extra tijd brengen wij uw administratie op orde.
We kunnen u helpen bij het indienen van bezwaar als de ambtshalve aanslag te hoog is ingeschat.
Wij nemen de taken waar u tegenop ziet uit handen. We verwerken achterstallige facturen, bankmutaties en stellen een balans- en resultatenrekening op. Nadat we uw administratie hebben bijgewerkt, zorgen we voor de juist IB- en Btw-aangiftes.
Uitstelregeling
Hoewel wij veel voor u kunnen doen, doen we -helaas- niet alles: betalingsregelingen moet u zelf treffen. Wij kunnen u wel helpen met de balans die u daarvoor kunt gebruiken
Bent u net als deze ondernemer in dit voorbeeld dringend op zoek naar gespecialiseerde hulp om uw achterstand in administratie bij te werken? Aarzel dan niet en bel vandaag nog 0613926299
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.