
Een tevreden werknemer zorgt niet voor onrust en is bereid zich volop in te zetten voor zijn baas. Dat is het type werknemer waar je als bedrijf op hoopt. Maar het is niet slechts een loterij bij sollicitatieprocedures die er voor zorgt of je een ‘goede’ of een ‘slechte’ medewerker hebt. Als baas kun je zelf ook bijdragen aan tevredenheid onder je medewerkers. Daarom bespreken we vijf zaken die eraan bijdragen dat medewerkers jou een goede werkgever vinden.
Dingen organiseren voor je medewerkers
Een manier om je waardering te tonen voor je personeel, is door dingen te organiseren voor ze. Dat kan bijvoorbeeld een vaste ‘vrijmibo’ oftewel vrijdagmiddagborrel zijn, hoewel je er natuurlijk wel voor moet uitkijken dat je niet medewerkers uitsluit die nooit op vrijdag (een hele dag) werken. Je kunt ook jaarlijks een leuk bedrijfsfeest organiseren waar werknemers het gezellig kunnen hebben samen zonder met het werk bezig te zijn. Een aantal zaken dat op orde moet zijn bij een geslaagd bedrijfsfeest is uiteraard een geschikte locatie die voor iedereen bereisbaar is, maar zeker ook dat er voor iedereen voldoende opties zijn wat betreft voedsel (dus ook voor eventuele vegetariërs, veganisten en mensen met een glutenallergie) en natuurlijk een of meerdere leuke activiteiten. Pak flink uit, zodat het een memorabele dag wordt! Je medewerkers waarderen het als je die extra moeite voor ze doet.
Menselijke benadering
Een goede samenwerking is een zaak van geven en nemen aan beide zijden. Als jij ‘geeft’, zijn medewerkers vaak bereid om een extra stapje voor jou te zetten. Een van de manieren waarop je dit kunt uiten, is de manier waarop je omgaat met ziekte en persoonlijke omstandigheden bij jouw personeelsleden. Dit zijn doorgaans momenten waarop mensen begrip en geduld nodig hebben, en niet een werkgever die je pusht om weer aan het werk te gaan. Het is dus zaak om je constructief op te stellen. Dat is ook een investering voor de langere termijn: een medewerker die nu de ruimte krijgt om over gezondheidsproblemen of vervelende situaties heen te komen, gaat daarna weer ‘fris’ aan het werk. Een medewerker gedwongen wordt te vroeg weer aan het werk te gaan, zit doorgaans binnen een mum van tijd weer in de lappenmand.

Goed omgaan met overuren
Soms is het nodig dat er overgewerkt wordt. Dat is doorgaans niet de ‘schuld’ van het personeel, maar komt omdat er eigenlijk meer werk klaarligt dan er capaciteit is. In andere gevallen moeten er bijvoorbeeld ruimtes omgebouwd worden of spullen verhuisd worden na werktijd. Ook dan is er doorgaans geen sprake van personeel dat boete moet doen voor gemaakte fouten of ondermaatse prestaties. Overuren zijn overuren, behandel ze dan ook als gewone werkuren. Geeft je werknemer de optie of deze vrije tijd terug wil voor de gewerkte overuren, of dat deze uitbetaald worden. Je zult zien dat mensen dan ook vaker bereid zijn om langer door te werken.
Zichtbaar en geïnteresseerd zijn
Medewerkers vinden het prettig om gezien en gewaardeerd te worden door de baas. Als mensen werken voor iemand die ze kennen en mogen, hebben ze daar ook meer voor over. Laat daarom als baas regelmatig je gezicht zien, toon interesse in mensen en probeer zoveel mogelijk mensen bij naam te kennen. Dat laatste is eigenlijk een enorme factor in of mensen zich ‘gezien’ voelen of niet. Natuurlijk heb jij als baas een drukke agenda, maar als je regelmatig wat tijd inplant voor een rondje over de afdelingen, pluk je daar qua loyaliteit, inzet en werksfeer wel degelijk te vruchten van.
Jaargesprekken zonder loze beloftes
Je hebt als werkgever de plicht om ieder jaar zogenaamde functioneringsgesprekken te houden met alle werknemers. Dat is een moment waarop een werknemer onder vier ogen zijn hart kan luchten. Onder andere ook over hun wensen en ambities voor de toekomst. Neem die wensen en ambities serieus. Houd mensen niet aan het lijntje, want zo verliezen ze hun vertrouwen in je. Beloof geen gouden bergen als die er niet zijn. Wees eerlijk over doorgroeimogelijkheden en houd mensen niet oneindig een worst voor die ze nooit gaan krijgen. Iedere medewerker is een mens met eigen kwaliteiten en ambities, en het is echt niet eerlijk om te verwachten dat iemand jarenlang voor je wil blijven werken zonder ontwikkeling door te (kunnen) maken.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.