4 tips voor ondernemers om je tijd effectiever in te delen
20 augustus 2020 14:58

“En, hoe gaat het met jou?” Als jij ondernemer bent, is de kans groot dat je deze vraag standaard beantwoord met “Druk!”. Eigenlijk heb je nooit genoeg tijd om alles te kunnen doen wat je zou willen doen. Zaten er in een dag maar 100 uur of… kon jij je tijd maar iets effectiever indelen. De uren van de dagen kunnen we niet rekken, maar we kunnen je wel helpen met het efficiënter indelen van jouw kostbare uren. In dit artikel vind je daarom tips voor ondernemers waarmee jij direct aan de slag kunt.
1. Stel doelen en ga ermee aan de slag
Als ondernemer stel jij op regelmatige basis doelen op voor jezelf en het bedrijf. Bekijk jouw doelen eens. Zijn ze helder en haalbaar? Of lees je vage formuleringen als ‘Ik wil meer omzet behalen’. Doelen zijn geen dromen, dus maak ze concreet en zorg ervoor dat je er ook daadwerkelijk mee aan de slag kan. Lijkt een doel onhaalbaar? Deel hem dan op en verwezenlijk hem in kleinere stapjes. Het allerbelangrijkst is dat jij actie onderneemt om je doelen te bereiken. Alleen op deze manier kun je effectief met jouw doelen omgaan.
2. Vraag advies
Als jij het idee hebt dat je iedere dag tijd tekortkomt, gaat er iets mis in je timemanagement. Misschien ben je hier zelf al mee aan de slag gegaan door, bijvoorbeeld, een cursus timemanagement te volgen. Wat je ook kunt doen is het er gewoon eens over hebben met andere ondernemers, vrienden of collega’s. De kans is groot dat de efficiëntie van jouw werkdag niet alleen van jou afhankelijk is. Bekijk hoe anderen hun dag vormgeven. Misschien kun je hiervan leren, of kom je samen tot oplossingen om effectiever te werken.
3. Delegeren kun je leren
Veel ondernemers zijn als zzp-er gestart met hun bedrijf en zijn daarom gewend om alles zelf te moeten doen. Als jij jouw onderneming wilt laten groeien, zul je echter zaken moeten gaan uitbesteden. Dit kunnen dingen zijn die een ander beter of sneller kan, maar ook dingen die jou belemmeren in je focus op de corebusiness - zaken die écht belangrijk zijn voor je bedrijf. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld het debiteurenbeheer. Hoelang duurt het gemiddeld voordat jouw klanten betalen? Steek jij veel energie en kostbare tijd in het nabellen van achterstallige betalingen? Bekijk dan bijvoorbeeld eens of debiteurenbeheer uitbesteden iets voor je is.
4. Me-time is ook voor managers
Hoe ziet jouw werkplek eruit? Ben jij altijd beschikbaar voor belletjes van klanten en vragen van personeel? Realiseer jezelf dat dit niet hoeft. Je kunt prima een uurtje de deur van je kantoor dicht doen of je telefoon op een stille stand zetten om je te kunnen concentreren op die belangrijke taak die je vandaag af wilt maken. Als jij in een vergadering zit ben je toch ook niet bereikbaar voor vragen?
Lees hier nog meer tips om de efficiëntie in je bedrijf te vergroten
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.