3 tips voor het ontwerpen van je winkel

13 april 2022 10:24

3 tips voor het ontwerpen van je winkel

Winkelontwerp is alles wat een detailhandelaar doet om zijn winkel op te zetten, producten en koopwaar uit te stallen als middel om zijn merk te versterken, de verkoop te stimuleren en een geweldige klantervaring te bevorderen. Het winkelontwerp is krachtig en, indien goed geïmplementeerd, kan het helpen je bedrijf te laten groeien en de verkoop te stimuleren. Als het echter slecht wordt gedaan, kan het een groot nadeel zijn en het winkelend publiek wegjagen. Dit artikel gaat in op tips en trucs om je te helpen de kunst van het winkelontwerp onder de knie te krijgen, de valkuilen te vermijden die mensen wegjagen en je ruimte te maximaliseren.

Ontwerp op basis van je merk

Met je lay-out kun je beginnen na te denken over de rest van je winkelontwerp. Een belangrijk onderdeel van een effectief winkelontwerp is het creëren van een esthetiek die is afgestemd op je merk. Je wilt er zeker van zijn dat je merk, of de emoties en ideeën die bij je bedrijf horen, wordt weerspiegeld in de manier waarop je winkel eruitziet. Een loskoppeling tussen design en merk zal klanten in verwarring brengen, ze onzeker maken over wat ze van je kunnen verwachten en uiteindelijk hun loyaliteit en uitgaven afschrikken. Aan de andere kant, wanneer je merk- en winkelontwerp synchroon lopen, kun je het vermogen van klanten versterken om je merk en bedrijf te identificeren en er verbinding mee te maken. Deze afstemming zal je verkoop stimuleren en de klantervaring en -perceptie verbeteren, waar ook de producten van De Horeca Bazaar bij kunnen helpen.

Kies de beste indeling

Voordat je je verdiept in de branding en visuele merchandising van je winkel, moet je de basis leggen en een winkelindeling selecteren die bij je bedrijf past. Winkellay-out verwijst naar een strategische opstelling van vaste armaturen in een winkel die is ontworpen om een positieve winkelervaring te creëren en aankopen te promoten. Om ervoor te zorgen dat je de beste lay-out voor je specifieke bedrijf kiest, moet je aan het begin van je ontwerpproces de behoeften en doelen van je winkellay-out definiëren. Een supermarkt kan bijvoorbeeld een lay-out implementeren die is ontworpen om zoveel mogelijk producten vast te houden en te ordenen en een gemakkelijke winkelervaring te vergemakkelijken. Ondertussen wil een boetiek misschien minder, samengestelde items tonen en een meer verkennende winkelervaring creëren.

Laat je producten schitteren

Displays zijn een uitstekend hulpmiddel om producten te presenteren. Als het goed wordt gedaan, kunnen displays ruimte besparen, je winkel overzichtelijk houden en producten aantrekkelijker maken voor je klanten. Je kunt displays bijvoorbeeld gebruiken om verticale ruimte te benutten, producten te consolideren, eindkappen te maken of tabellen en toonbankruimten te vullen. Je kunt zelfs tijdelijke POP-displays (point-of-purchase) gebruiken, waar je ook Halloween decoratie op kunt zetten tijdens deze feestdag. Zorg er echter voor dat je geen displays gebruikt die te groot zijn en je winkel onoverzichtelijk maken. Te veel of te grote displays kunnen visueel overweldigend zijn en afleiden van de producten in plaats van ze te benadrukken. Experts raden aan om je winkel op te delen in logische zones en je displays te beperken tot één per zone. Houd daarnaast rekening met hoe je klanten door je winkel browsen en navigeren, zodat je voldoende ruimte overhoudt om gemakkelijk te winkelen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.