10 Slimme tips voor het verzenden van Webshopbestellingen
7 mei 2025 16:26
Eigenaren van webshops zijn vaak gebrand op verkoop. Ze optimaliseren het hele marketingproces, maar slaan vaak een cruciaal onderdeel over: het regelen van de verzending. En dat terwijl dat juist een belangrijk onderdeel van de customer journey is. 33 procent van de Nederlanders kiest een andere webwinkel na een slechte bezorgervaring. Daarom geven we je graag tien tips om een goede indruk te maken met verzending.
Kies de juiste verzendverpakking
De klant wil natuurlijk dat zijn of haar bestelling heelhuids aankomt. Voor jou als ondernemer betekent dit dat je moet kiezen voor een stevige en passende verpakking. Denk bijvoorbeeld na over de soort doos, de binnenmaten, de kleur en de uitstraling van de doos.
Gespecialiseerde aanbieders van dozen voor webshops kunnen je daarmee helpen. Ze hebben een ruim assortiment in verschillende soorten, maten en kwaliteiten. Laat je adviseren en doe er je voordeel mee.
Gebruik opvulmateriaal
Tijdens het verzenden heeft een pakketje behoorlijk wat te verduren. Het komt in een sorteercentrum, tussen allerlei machines, en in de bus van de bezorger wiebelt er nog wel eens iets. Daarom is het belangrijk dat je opvulmateriaal gebruikt. Noppenfolie, luchtkussentjes of gerecycled papier: het zijn prima manieren om ervoor te zorgen dat het product niet schuift en dat je schade voorkomt.
Houd rekening met het gewicht en formaat
Het gewicht en het formaat van het pakket spelen een grote rol bij het bepalen van de verzendkosten. Verpak slim en kies voor een doos die dicht bij het productformaat ligt. Zo kun je op verzendkosten besparen.
Gebruik voor kleine producten geen grote dozen, maar brievenbusdoosjes. Bezorging in de brievenbus is namelijk een stuk goedkoper dan bezorging via een busje. Bovendien is dat ook fijn voor je klant: die hoeft niet speciaal voor de koerier thuis te blijven.
Personaliseer je verpakking
Is het je weleens opgevallen dat grote bedrijven echt werk maken van hun dozen? Een unieke verpakking zorgt voor een betere klantbeleving. Zorg dus voor een doos met je logo erop, met een bedankkaartje erin en misschien wel met een flyer met een kortingscode. Klanten onthouden positieve unboxing-ervaringen. Sommigen maken er zelfs hele video’s over. Heb je het goed gedaan, dan keert de klant meestal nog een keer terug.
Werk alleen samen met betrouwbare vervoerders
Lees de recensies op een website als TrustPilot en je ziet dat veel van je concurrenten worden afgerekend op de bezorgprestaties van hun vervoerders. Daarom is het ontzettend belangrijk dat je kiest voor een betrouwbare verzendpartner. Natuurlijk kun je kiezen voor PostNL, DHL, DPD of UPS, maar er zijn ook kleinere vervoerders die je kunnen helpen.
Bij je keuze is het belangrijk dat je let op de levertijd, mogelijkheden voor track en trace, een goede klantenservice en natuurlijk spelen ook de tarieven een rol. Begin je net met je webshop? Dan is het de moeite waard om verschillende vervoerders te testen. Bij grotere volumes loont het om offertes aan te vragen: vervoerders geven je vaak een mooie korting als ze veel bestellingen van je mogen bezorgen.
Automatiseer het verzendproces
Voor elke klant zelf een label printen en dan je pakket naar het pakketpunt brengen? Dat is zonde van de tijd. Er is allerlei mooie verzendsoftware die je kan helpen bij het invullen van verzendlabels en het verwerken van bestellingen. Met software als Sendcloud, MyParcel of Shippo kun je automatisch verzendlabels aanmaken, trackings verzenden en retourzendingen beheren. Vaak kun je met de koerier afspreken dat deze meer zendingen in één keer meeneemt. Dat bespaart je een hoop tijd en geld.
Bied meerdere mogelijkheden aan
Geen enkele klant is gelijk. De ene klant wil best wat meer betalen om de bestelling zo snel mogelijk te ontvangen, terwijl de ander juist wil besparen op de verzendkosten. Bied daarom meerdere verzendopties aan. Denk aan standaardlevering, expresslevering of afhalen bij een afhaalpunt.
Zorg voor een goede communicatie
Dat brengt ons bij het volgende: wees transparant over de kosten en de levertijd. Dat verhoogt het vertrouwen en zorgt voor meer conversie op je webshop. Vertel wanneer je klant het pakket kan verwachten, en maak de verzendkosten al meteen duidelijk. Klanten klikken je website weg als bij het afrekenen blijkt dat je hoge verzendkosten rekent, of dat ze meerdere werkdagen moeten wachten tot hun pakket aankomt.
Verstuur een automatische bevestiging bij een order. De volgende stap is dan een verzendbericht (mét track & trace link). Ook waarderen klanten het als je een mail stuurt als het pakket om wat voor reden dan ook, vertraagt. Op die manier voorkom je onnodige vragen. Bovendien heeft de klant dan het gevoel dat je alles onder controle hebt.
Maak het makkelijk om te retourneren
Retouren horen erbij. Zorg ervoor dat het retourproces het belang van de klant vooropzet. Voeg een duidelijke retourinstructie toe aan het pakket of stuur deze per mail. Een online retourportaal kan je helpen om retouren beter te beheren. Klanten kunnen hun retour daar dan gemakkelijk in aanmelden.
Zelfs als een klant besluit het product terug te sturen, heb je nog een verkoopmogelijkheid. Als je klant tevreden is over de afhandeling van de retour, komt deze namelijk nog een keer terug. De volgende bestelling bevalt dan misschien wel. Zo bouw je een goede reputatie op.
Denk en doe groen
Consumenten letten tegenwoordig ook op duurzaamheid. Gebruik daarom gerecycled karton, kies voor herbruikbare verpakkingen en vermijd het gebruik van plastic. Vertel op je website welke stappen je zet voor het milieu en hoe jij groen onderneemt. Denk bijvoorbeeld aan het bundelen van meerdere bestellingen, zodat er minder pakketten verzonden hoeven te worden. Als je goed bezig bent, voelen klanten dat ze verantwoord een aankoop bij je kunnen doen. Ook op dat vlak kun je je onderscheiden van concurrenten.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.