Gepubliceerd op 6 januari 2021

De digitale marketing trends en voorspellingen voor 2021

Hoe kan je succesvol zijn in steeds sneller veranderende wereld?

Lijstjes, ze zijn er in overvloed. Aan het einde van het jaar maakt iedereen weer de balans op. Waar staan we? Wat is er allemaal gebeurd afgelopen jaar? (Uhm, veel!) Waar moeten we op focussen komend jaar? Veel vragen en met het jaar 2020 in vers in het geheugen zijn voorspellingen moeilijk te maken. Zo blijkt, want als je in 2019 de pandemie had voorspeld, had je waarschijnlijk een grote glazen bol.

Eind 2019 stonden de redelijk standaard digitale trends in de lijstjes en leek het een voorspelbaar jaar te worden met o.a. op het programma:

  • Snackable video content;
  • Voice search (eigenlijk al jaren de trend);
  • Digitale transformatie;
  • Mobile customer experience (uhuh);
  • Personalisatie en marketing automation.

Als je zo het lijstje bekijkt is er niets nieuws onder de zon, maar om me heen zie ik veel bedrijven die de basis niet voor elkaar hebben. Er was geen grip op de online marketing, de propositie is niet sterk genoeg of het bedrijf zit zo vast in bestaande processen dat het zo wendbaar is als een olietanker. De pandemie heeft de boel op scherp gezet.

De digitale transformatie is in een sneltreinvaart door het bedrijfsleven heen gedenderd en het leven van de consument is drastisch veranderd. Er zijn meer mensen die meer tijd online spenderen en de adoptie van nieuwe digitale oplossingen is versneld, van video meetings tot aan digitale betalingen. Des te belangrijker om de juiste online exposure te hebben om de consument of klant te bereiken in “the messy middle” van de customer journey.

What in the hell is “the messy middle” – hoor ik je vragen?

Gedurende de klantreis maakt een consument afwegingen tussen trigger en aankoop / conversie. Het beslissingsproces is complex door de grote hoeveelheid informatie en vergelijkingen die gemaakt kunnen worden. Nu blijkt die toch al messy middle nog messier, door de gevolgen van COVID-19. Social proof, autoriteit, maar vooral de kracht van nu kan je bedrijf onderscheiden van je concurrent. Kans!

Op naar 2021

Zijn voorspellingen nog te doen in deze onzekere tijden? Graag deel ik vier ontwikkelingen met je, waar ik veel van verwacht in het komende jaar:

Marketing zonder third-party-cookies is focus op first-party-data

In 2021 zal er een grotere verandering plaatsvinden in hoe we omgaan met privacy. Informatie is vitaal voor een bedrijf. Als je niet weet waar je staat, op het gebied van de vindbaarheid in Google, conversie, sales funnel, hoe weet je dan aan welke knoppen je moet draaien om ergens te komen? Zorg dus dat je inzicht hebt in je meest belangrijke metrics van je website en andere statistieken.

Bereik de consument of klant – ook thuis – met video

Zet in op video. Mensen zitten vaker thuis dan ooit tevoren, maar de behoefte om ervaringen met elkaar te delen blijft. Door een versnelde digitale adoptie wordt de video trend versterkt en verplaatst naar het grote scherm. In maart 2020 was er bijvoorbeeld een toename van 80% kijktijd via YouTube op TVs.

Maatschappelijk verantwoord – recycling, lokaal en duurzaamheid

De consument maakt door de pandemie meer overwegingen en kijkt vaker naar de impact op het milieu dan voorheen. Denk daarbij aan zoektermen in relatie met duurzaamheid, in de buurt en de opkomst van vegan (voorbeeld uit Google Trends).

Ontwikkeling

Focus op vertrouwen, online door persoonlijke relatie – ook in automation

Het online gedrag is enorm veranderd de afgelopen tijd. Om de hoge verwachtingen van de gebruiker te kunnen matchen kan marketing automation helpen om efficiënt te communiceren en een relatie op te bouwen met de klant of consument. Helaas is er ook de opkomst van phishingmail, onbetrouwbare advertenties op social media en een grote hoeveelheid desinformatie die wordt verspreid. Bouw dus eerst een relatie op, focus op wederzijds vertrouwen, voordat je probeert te verkopen en zorg dat je transparant bent in de manier hoe dat je omgaat met data.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van ontwikkelingen en trends. Hierbij nog een paar:

  • Account Based Marketing (ABM);
  • Robots + AI (chatbots, verdere automatisering van de interactie);
  • Social media vs. ‘eigen’ platformen van publishers en apps;
  • Vlucht van gepersonaliseerde content – op websites en in ads;
  • Afnemende transparantie vs. toenemende automatisering van search marketing;
  • Marketing automation naar sales automation;
  • Video. (Had ik al video gezegd?) Video dus!

Het is van belang om te kijken waar je staat als organisatie om de verdere koers te kunnen bepalen. Je kan wel willen starten met gepersonaliseerde content op ABM niveau, maar zonder enige tractie op je website en een slecht gevulde sales funnel, heeft weinig zin. Je blijven ontwikkelen in een veranderende wereld, testen, optimaliseren en je strategie bijsturen, is altijd zinvol.

Let’s go to work!

Deze thought starter geeft je hopelijk veel stof tot nadenken. Het zijn dan ook ongelofelijk veel uitdagingen voor bedrijven om bij te blijven in een steeds sneller veranderende wereld.

Deze Thought Starter is geschreven door Fabian Slosse, marketingstrateeg bij Bambuu. Kunnen wij eens met je meedenken? Plan een vrijblijvende opportunitysessie in met een van onze strategen.

Onze partners